دستگاه های وکیوم فرمینگ

دستگاه های وکیوم فرمینگ و ماشین آلات وابسته انواع مختلف و پیچیدگی های خاص خود را دارند و برای تولید قطعات بسته بندی وکیوم برای محصولاتی مانند مواد غذایی، شیرینی و شکلات، لوازم آرایشی و بهداشتی، محصولات الکترونیکی، ابزارآلات، اسباب بازی، قطعات جانبی خودرو و … مناسب می باشند.

در ادامه به معرفی “دستگاه های وکیوم فرمینگ” که توسط صنایع وکیوم فرمینگ خاور وکیوم تولید شده و به فروش می رسند، می پردازیم.

دستگاه وكيوم فرمینگ چه نوع دستگاهی است؟

 

دستگاه وکیوم فرمینگ چه نوع دستگاهی است؟

دستگاه وكيوم فرمینگ به ماشین صنعتی گفته می‌شود که از آن برای بسته بندی محصولات مختلفی مانند مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، شیرینی و شکلات، لوازم الکترونیکی، اسباب بازی، لوازم خودرو، ابزار آلات و غیره استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند و نسبت به مدلی که دارند، از پیچیدگی و عملکرد به خصوصی برخوردار می‌باشند. در دستگاه‌های وكيوم فرمینگ با استفاده از عملیات مکش و پرس میتوان بسته بندی‌های مختلف را شکل داده و آماده کرد. دستگاه‌های وكيوم فرمینگ در دو دسته ساده و پیچیده قابل تقسیم هستند:

  • ماشین وكيوم فرمینگ ساده: این دستگاه‌ها از یک هیتر، ورق گیر و قالب بند تشکیل می‌شوند. عملکرد آنها هم به این شکل است که در ابتدا ورق در بخش ورق گیر قرار گرفته و با استفاده از حرارت هیتر، مورد گرما قرار می‌گیرد. پس از گرم شدن، ورق با قالب وكيوم فرمینگ تماس پیدا کرده و از طریق مکش و وکیوم هوای بین آنها تخلیه می‌شود. در واقع این عمل باعث می‌شود تا هوای بین ورق و قالب تخلیه شده و ورق به خوبی روی قالب قرار بگیرد و شکل آن را پیدا کند.
  • دستگاه وكيوم فرمینگ پیچیده: این دستگاه‌ها شامل دو نوع نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک هستند. بر اساس نوع دستگاه هم بخشی از کار توسط اپراتور انجام می‌شود. برای مثال در دستگاه وكيوم فرمینگ اتوماتیک، تنها 20 درصد کار توسط اپراتور انجام شده و 80 درصد آن به وسیله خود دستگاه صورت می‌گیرد. اما در دستگاه‌های نیمه اتومات، معمولا تقسیم کار به صورت 50/50 است. یعنی 50 درصد کار توسط اپراتور و 50 درصد دیگر توسط خود دستگاه صورت می‌گیرد. برای همین است که دستگاه‌های وكيوم فرمینگ تمام اتوماتیک قیمت بیشتری دارند و راندمان کار و تولید را افزایش میدهند.

دستگاه وکیوم فرمینگ اتوماتیک چیست؟

دستگاه وکیوم فرمینگ اتوماتیک چیست؟

 

دستگاه یا ماشین وکیوم فرمینگ، یکی از دستگاه‌های بسیار پرکاربرد است که در انواع مختلفی موجود است. از این دستگاه‌ها برای شکل دهی به ورق‌های پلاستیکی و تولید بسته بندی‌های وکیومی، پردازش پلاستیک و قطعات شکل دهی شده استفاده می‌شود. در دستگاه وکیوم فرمینگ، یک بخش تغذیه قرار دارد که رول ورق پلاستیکی در آن قرار داده می‌شود. علاوه بر این بخش، قسمت‌های مهم دیگری در این ماشین وجود دارد که شامل قالب بند، ورقگیر، پمپ وکیوم و پیستوله‌های خنک کننده می‌شود. کلیه فرآیندهای وکیوم فرمینگ توسط این بخش‌ها صورت می‌گیرد. نوع اتومات این دستگاه از سرعت و توان بالایی برخوردار است و می‌تواند در زمان کوتاهی به تولید قطعات وکیومی بپردازد. همچنین در دستگاه وکیوم فرمینگ اتوماتیک، میزان دخالت اپراتور بسیار کم است. در واقع میتوان گفت میزان دخالت انسان در این دستگاه در حدود 20 درصد است و 80 درصد عملیات توسط دستگاه به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

دستگاه وکیوم فرمینگ تمام اتوماتیک


دستگاه وكيوم تمام اتوماتيک
دستگاه وكيوم تمام اتوماتيک

در این دستگاه درصد کار اپراتور و دستگاه 20 به 80 می باشد. این دستگاه بصورت تمام اتوماتیک قطعات وکیومی را با توان و سرعت بالا تولید می کند.

فیلم های PVC، PET و HP را می توان با این دستگاه فرم داد.

فرآیند کار در دستگاه‌های وكيوم فرمینگ تمام اتوماتیک

 

فرآیند کار در دستگاه وکیوم فرمینگ تمام اتوماتیک

  1. قالب در بخش قالب بند بسته شده و سپس رول پلاستیک شفاف در بخش تغذیه دستگاه قرار می‌گیرد.
  2. هیتر به ورق پلاستیکی گرما وارد میکند تا به حالت نرم و منعطفی برسد.
  3. پس از آن ورق نرم شده بر روی قالب وكيوم فرمینگ قرار می‌گیرد و سپس با استفاده از پمپ وکیوم یا پمپ خلا، هوای بین قالب و ورق تخلیه می‌شود.
  4. پس از شکل گیری ورق بر روی قالب، پیستوله‌های خنک کننده شروع به خنک کردن پلاستیک با استفاده از پاشش باد و آب می‌کنند.
  5. سپس ورق از روی قالب جدا شده و لبه‌های آن مورد پردازش قرار میگیرد.

چند ویژگی و مشخصه دستگاه وكيوم فرمینگ تمام اتومات

  • این دستگاه‌ها دارای بخش‌های اصلی به نام ورق گیر، قالب بند، هیتر، پیستوله‌های خنک کننده و پمپ وکیوم هستند و فرآیند وكيوم فرمینگ به وسیله این اجزا صورت می‌گیرد.
  • دستگاه وكيوم فرمینگ تمام اتوماتیک، سرعت و توان زیادی در تولید قطعات دارد و میتواند راندمان کار را به طرز چشمگیری افزایش دهد.
  • در این دسته از دستگاه‌ها، میزان دخالت اپراتور بسیار کم است. برای همین شاهد کمترین میزان خطا هستیم و بسته بندی محصولات به شکل کاملا حرفه‌ای و بی‌نقصی صورت می‌گیرد.
  • دستگاه‌های وكيوم فرمینگ تمام اتوماتیک با استفاده از سیستم plc کنترل می‌شوند.

فرآیند کار دستگاه وکیوم فرمینگ اتوماتیک

  • قالب وکیوم فرمینگ را در بخش قالب بند قرار داده و بسته می‌شود.
  • سپس رول پلاستیک شفاف در بخش تغذیه قرار می‌گیرد.
  • هیتر یا منبع حرارت به ورق پلاستیکی حرارت و گرما اعمال می‌کند تا به حالت نرم و منعطفی تغییر پیدا کند.
  • ورق پلاستیکی نرم شده روی قالب آلومینیومی (یا جنس دیگر) قرار گرفته و توسط پمپ وکیوم هوای بین قالب و ورق پلاستیکی تخلیه می‌شود.
  • ورق روی قالب شکل می‌گیرد و سپس توسط پیستوله‌های خنک کننده مورد خنک سازی قرار می‌گیرد. مرحله خنک سازی می‌تواند توسط آب پاش و یا فن‌ها صورت گیرد.
  • پس از خنک شدن ورق، عملیات فوت توسط پمپ وکیوم صورت می‌گیرد تا ورق شکل گرفته از قالب جدا گردد.
  • در نهایت اطراف قطعه تولید شده در صورت نیاز مورد برش و آماده سازی قرار می‌گیرد.

دستگاه وکیوم فرمینگ نیمه اتوماتیک


دستگاه وکیوم نیمه اتوماتیک
دستگاه وکیوم نیمه اتوماتیک

در این دستگاه درصد کار اپراتور و دستگاه 50 به 50 می باشد. و بصورت نیمه اتوماتیک جهت تولید قطعات وکیوم فرمینگ بصورت محدود مناسب می باشد.

فیلم های PVC، PET و HP را می توان با این دستگاه فرم داد. این دستگاه برای تولید بسته بندی های مواد غذایی، لوازم آرایشی، محصولات الکترونیکی، ابزارآلات، اسباب بازی و قطعات جانبی خودرو بصورت محدود مناسب می باشد.

دستگاه پرس حرارتی 6 تن هیدرولیک


دستگاه پرس حرارتی هیدرولیک (۶ تن)
دستگاه پرس حرارتی هیدرولیک (۶ تن)

این دستگاه قابلیت پرس طلق به مقوای دارای چسب بلیستر را دارا می‌باشد. و برای بسته بندی وکیوم کارتی و پرسی مورد استفاده قرار میگیرد.

نحوه کار دستگاه پرس به این شکل است که مقوای چسب بلیستر خورده را با فشار پرس و حرارت به طلق پلاستیکی می‌چسباند.

حرارت و کورس(ارتفاع بالا و پایین آمدن صفحه پرس) دستگاه قابل تنظیم و ابعاد صفحه کارگیر دستگاه نیز ۵۰ در ۵۰ سانتیمتر است.

این دستگاه کاملا ایمن است، آلودگی صوتی ندارد و برای کار در مکان‌های شبه مسکونی نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند و همچنین قدرت پرس این دستگاه از ۲.۵ تا ۶ تن می‌باشد.

دستگاه جوش و دوخت وکیوم فرکانس بالا (High Frequency)


دستگاه دوخت و جوش وکیوم
دستگاه دوخت و جوش وکیوم

این دستگاه با فرکانس بالا قابلیت جوش دو لایه وکیوم پی وی سی به یکدیگر را دارا می باشد.

دستگاه شرینک رومیزی مینی


دستگاه شرینگ رومیزی مینی
دستگاه شرینگ رومیزی مینی

شرینگ به بسته بندی گفته می شود که پوشش نازک و شفافی از جنس نایلون دور محصول کشیده می شود تا از آن در برابر رطوبت و گرد و غبار محافظت کند. دستگاه شرینگ رومیزی مینی در ابعاد 30 * 40 برای شرینگ کردن بسته ها و محصولات کوچک مناسب می باشد.

پمپ های وکیوم روتاری (روغنی)


پمپ وکیوم (روتاری)
پمپ وکیوم (روتاری)

پمپ وکیوم روتاری در صنایع مختلفی برای ایجاد خلاء (کاهش فشار جو) مورد استفاده قرار می گیرد. روتاری  در لغت به معنی چرخشی و دوار می باشد به این دلیل این پمپ ها روتاری نام گرفته اند.

در این پمپ ها دو تیغه توسط روتور 180 درجه چرخانده می شوند و به این شکل هوا از یک طرف وراد شده و پس از تولید فشار پایین توسط مکانیسم پمپ از طرف دیگر خارج می شود.

پمپ های وکیوم روتاری (روغنی) همیشه باید روغن داشته باشند تا خراب نشوند.

 

برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر لطفا با ما تماس بگیرید.

ماشین آلات وکیوم فرمینگ رومیزی

 

ماشین آلات وکیوم فرمینگ رومیزی

 

اغلب دستگاه‌های وکیوم فرمینگ رومیزی دارای پمپ خلاء یکپارچه و بی‌صدا، رهاسازی قالب، هیترهای کوارتز کم مصرف، قفل ایمنی و تایمر دیجیتال هستند. استفاده از این دستگاه‌ها بسیار راحت است و افراد زیادی قادر به کار با آنها می‌باشند. سهولت استفاده این دستگاه‌ها را به مدل‌های منتخبی برای همه، از دانش آموزان گرفته تا حرفه‌ای‌ها تبدیل می‌کند.

ماشین آلات وکیوم فرمینگ ایستاده

دستگاه‌های وکیوم فرمینگ Floor-standing یا ایستاده، از مدل‌های رومیزی بیشتر کاربرد دارند. این دستگاه‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که امکان کنترل بیشتر بر روی فرآیند وکیوم فرمینگ را فراهم می‌کنند. ماشین آلات وکیوم فرمینگ ایستاده ابزار عالی برای تصحیح مفاهیم طراحی، نمونه‌سازی اولیه و تولید در مقیاس کوچک می‌باشند.

دستگاه پرس حرارتی پنوماتیک

عملکرد ماشین پرس حرارتی پنوماتیک، همچون دستگاه پرس حرارتی هیدرولیک است و برای پرس کردن دو ماده به هم کاربرد دارد. تفاوت این دستگاه‌ها در این است که در دستگاه پرس حرارتی پنوماتیک، از پمپ بادی استفاده می‌شود و جک‌های صفحه پرس با پمپ بادی کار می‌کنند. کار کردن دستگاه با پمپ بادی باعث شده تا سر و صدای زیادی از آن خارج شود. از این رو این دستگاه تنها برای مکان‌های تجاری و صنعتی مناسب است و برای فضاهایی چون کارگاه ایده آل نمی‌باشد.

 

جمع بندی

همانطور که ملاحظه کردید، دستگاه‌های مختلفی وجود دارد که از آنها برای فرآیند وکیوم فرمینگ استفاده می‌شود. هر یک از این دستگاه‌ها خصوصیات و مکانیزم خاص خود را دارند و از قیمت متفاوتی هم برخوردار هستند. افرادی که قصد دارند به تولید قطعات و بسته بندی‌های وکیوم فرمینگ بپردازند، میتوانند یکی از این دستگاه‌ها را بسته به بودجه و همچنین میزان تولید خود خریداری نمایند و از آن به بهترین شکل ممکن استفاده نمایند.

 

سوال متداول

1- قیمت دستگاه وکیوم فرمینگ اتومات چقدر است؟

قیمت دستگاه وکیوم فرمینگ، بستگی به موارد متعددی دارد. برای اطلاع از قیمت روز این دستگاه‌ها بهتر است با کارشناسان خاور وکیوم در تماس باشید.

2- آیا دستگاه های شرینک رومیزی برای کارگاه هم مناسبند؟

انتخاب دستگاه‌های بسته بندی، بستگی به شرایطی چون فضای کار و میزان تولید دارد. در صورتی که از کارگاه کوچک با حجم تولید پایینی برخوردار هستید، میتوانید از دستگاه‌های رومیزی و مینی استفاده کنید.

این پست چقدر برایتان مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

5 پاسخ

  1. دستگاه وکیوم فرمینگ اتوماتیک یکی از بهترین گزینه هاست

  2. پیشنهادم اینه که اگه توان و سرعت بالایی برای بسته بندی نیاز دارید، از مدلهای تمام اتوماتیک استفاده کنید. دستگاه های نیمه اتومات برای تولیدات محدود بهترند.

  3. برای تولید لوازم و ظروف یکبار مصرف، دستگاه های وکیوم پیچیده یعنی اتومات و نیمه اتومات گزینه بهتری هستند.

  4. سلام وقت بخیر ،چند تا سوال داشتم از شما دوست گرامی لطف کنید بگید دستگاه نیمه اتوماتیک شما ورق ای بی اس را تا چه ضخامت را وکیوم می‌کنه و ای اطلاعاتی در مورد المنت های نیمه اتوماتیک و قدرت پمپ خلاء این دستگاه بدین ممنون میشم

    1. سلام وقت بخیر دوست عزیز
      ضخامت ۲ میل وکیوم میکند.
      قدرت پمپ از ۱۰۰ متر مکعب به بالا هست و دارای سیستم پمپ روتاری دائم کار می باشد.
      بازهم اگر سوالی بود تماس بگیرید در خدمتتون هستیم.
      موفق و پایدار باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب