محافظت فیزیکی
محصول درون بسته بندی نیاز به محافظت در برابر سایر عوامل مانند ضربه، لرزش، فشار، حرارت و غیره… دارند.
لایه و مانع محافظتی
محافظت در برابر عدم ورود اکسیژن، بخار آب، گرد و خاک، اشعه ماوراءبنفش و…، در بستهبندی مد نظر قرار میگیرند.
حفظ کیفیت محتویات داخل بسته و طولانی کردن عمر آن یکی از مهمترین وظایف بستهبندی است.
اطلاعرسانی
اطلاعاتی مانند نحوه انبار و استفاده از محصول، ترابری، چگونگی حذف یا نابود کردن بستهها یا محصولات؛ بر روی بستهها چاپ شده یا بصورت برچسب روی آنها چسبیده میشوند.
بازاریابی
بسته بندیها و برچسبها میتوانند توسط بازاریابان برای ترغیب مشتریان بالقوه برای خرید محصول استفاده شود. طراحی بسته یک نمود بیرونی ثابت و مهم برای شناساندن برند به مشتریان می تواند استفاده شود. ارتباطات بازاریابی و طراحیهای گرافیکی برای نما دادن به بسته و در اکثر موارد به عنوان نقطه اصلی فروش بکار برده شدهاند.
ایمنی
بستهبندی نقشی مهم و اساسی در کاهش ریسک امنیتی برای سلامت محموله دارد. بستهها با پوشش مقاومتی مناسب بهتر میتوانند در کاهش آسیب و همچنین جلوگیری از دستبرد به محصول مطلوب واقع شوند.
بستهها میتوانند برای کاهش خطر دستبرد و دسترسی غیرمجاز به کالا، سازماندهی و مهندسی شوند: ساختمان بعضی از بستهها برای جلوگیری از دسترسی غیرمجاز عایق مقاومتی دارند و بعضی نیز دارای مهر و لاک برای جلوگیری از باز شدن و دستبرد میباشند. بستهها همچنین میتوانند شامل ابزارهایی مانند بستههای زنگدار یا برچسبهای RFID باشند.
سهولت
بستهها باید ویژگیهایی را به همراه داشته باشند که باعث سهولت در توزیع، جابه جایی، نمایش، باز و بسته نمودن دوباره، فروش، استفاده و استفادهٔ مجدد از آن گردند.
بستهبندی به سیستم هماهنگی اطلاق میشود که هدف از آن آمادهسازی کالا جهت حمل و نقل، توزیع، انبار، فروش و مصرف باشد. بسته بندی یک عملیات تجاری پیچیده، پویا، علمی، هنری است که در بنیادی ترین شکل خود، کارکردهای محافظت، نگهداری، حمل و نقل، اطلاع رسانی و فروش را شامل میشود. بسته بندی نوعی عملکرد خدماتی است که به خودی خود نمیتواند وجود داشته باشد زیرا به یک کالا نیازمند است. اگر کالایی وجود نداشته باشد بسته بندی نیز وجود نخواهد داشت.
بسته بندی وکیوم فرمینگ نیز یکی از بهترین روش های بسته بندی کالاهایی از قبیل لوازم آرایشی و بهداشتی ، ابزار آلات ، مواد غذایی ، شیرینی و شکلات ، محصولات الکترونیکی ، اسباب بازی ، قطعات جانبی خودرو، و … می باشد.
صنایع وکیوم فرمینگ خاور وکیوم یکی از برترین شرکت ها در زمینه بسته بندی وکیوم فرمینگ می باشد، برای تماس با از تلفن های زیر استفاده نمایید.
021-36675549
0912-2541882
تعاریف مختلف بسته بندی
بسته بندی یکی از رایجترین شیوههای ارائه محصول است. در واقع بسیاری از محصولات برای عرضه نیاز به بسته بندی دارند تا بتوان آنها را به شکل صحیح و کارآمدی به بازار عرضه کرد. با استفاده از بسته بندی مناسب محصولات و کالاهای خود میتوان سبب افزایش فروش چند برابری آنها شده و سهم زیادی از فروش در بازار را به خود اختصاص داد. در تعریفی دیگر میتوان گفت که بسته بندی همچون یک لایه محافظ بر روی محصول است که از آن به خوبی در برابر عوامل مختلف محیطی محافظت مینماید. این بسته بندیها دارای خصوصیات و ویژگیهایی هستند که توجه به آنها در زمان طراحی و بر عهده طراح بسته بندی میباشد.
تاریخچه استفاده از بسته بندی به سالهای بسیار دوری برمیگردد. زمانی که انسانها برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی و یا انتقال آن از جایی به جای دیگر نیاز به یک محافظ داشتند، به سراغ بسته بندی محصولات رفتند. رفته رفته نیاز انسانها به ظروف و بستههای مختلف برای بسته بندی بیشتر شد و همین امر سبب ساخت انواع مختلف جعبه و بسته گردید. در واقع بسته بندیهایی که این روزها شاهد آنها هستیم، همگی ساخته ذهن خلاق بشریت در طول زمان هستند. بسته بندی نه تنها بر روی حفاظت از محصول و جابجایی آسان آن نقش دارد، بلکه سبب افزایش ماندگاری آن و بالا بردن قیمت فروش محصول میگردد. برای همین است که این روزها تولید کنندگان به بسته بندی محصولات خود توجه زیادی دارند و از بهترین طرحها و مواد برای این کار استفاده میکنند.
دلایل استفاده از بسته بندی چیست؟
- حفاظت از محصول: بسته بندی محصول به منظور حفاظت از محصول در برابر خراب شدن، آسیب دیدگی، آلودگی و… انجام میشود. در واقع با استفاده از یک بسته بندی مناسب میتوان از محصول به خوبی در برابر عوامل بیرونی چون آفتاب و رطوبت محافظت کرده و سبب افزایش ماندگاری آن شد.
- حفاظت از مصرف کننده: بسته بندی محصول به منظور حفاظت از سلامت مصرف کننده نیز صورت میگیرد. در واقع از آنجایی که با بسته بندی مناسب میتوان مانع از ورود هرگونه آلودگی و مواد زیانبار به داخل محصول شد، سلامت مصرف کننده هم تضمین میگردد.
- جذب مشتری: بسته بندی محصول به عنوان یک عامل بازاریابی برای جذب مشتری و افزایش فروش محصول مورد استفاده قرار میگیرد. طراحی بسته بندی جذاب با ظاهری متفاوت، میتواند باعث ایجاد جذابیت بیشتری برای محصول شود و سبب افزایش فروش آن گردد.
- مقاومت در برابر شرایط نامساعد: بسته بندی محصول به منظور مقاومت در برابر شرایط نامساعد مانند دما، رطوبت و فشار انجام میشود. با این کار سلامت محصول به خوبی تضمین شده و محصول به طور سالمتری به دست مشتری میرسد.
- تسهیل در حمل و نقل: بسته بندی محصول به منظور تسهیل در حمل و نقل محصول، از محل تولید تا بازار هدف انجام میشود. در واقع با یک بسته بندی مناسب میتوان کالا را راحتتر حمل کرده و به فروشگاه و به دست مشتری رساند.
- نشان دادن حرفه ای بودن کسب و کار: از دیگر دلایل بسته بندی محصول میتوان به نشان دادن حرفهای بودن کسب و کار اشاره کرد.