پمپ وکیوم (روتاری)

ویژگی‌های محصول

کاربرد: ایجاد فشار منفی هوا

پمپ وکیوم روتاری چیست؟

 

پمپ وکیوم روتاری چیست؟

 

پمپ وکیوم روتاری، در بیشتر سیستم‌های خلاء به عنوان پمپ اولیه استفاده می‌شود. در واقع نقطه شروع جهت ایجاد خلاء در این سیستم‌ها، پمپ مکانیکی است که قادر به کاهش فشار می‌باشد. هنگامی که پمپ روشن شود، جابجایی پیستون سبب افزایش حجم درون پمپ شده و این موضوع منجر به کاهش فشار درون پمپ می‌شود.

پمپ وکیوم یا پمپ خلاء جهت ایجاد خلاء در شرایط متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. قدرت مکش پمپ هم نشان دهنده میزان مکش حجم گاز بر حسب متر مکعب بر ساعت است. این پمپ‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که از میان آنها باید به نوع خشک، روغنی و آبی اشاره کرد:

  • پمپ وکیوم خشک (بدون روغن)
  • پمپ وکیوم روغنی یا رینگ روغن (دارای روغن در گردش)
  • پمپ وکیوم آبی یا رینگ آب (حاوی آب در گردش)

پمپ وکیوم خشک و مزایای آن

این پمپ وکیوم بیشتر در محیط‌های به شدت خورنده به کار می‌رود که مابقی پمپ‌ها در چنین محیط‌هایی قادر به کار نمی‌باشند. پمپ وکیوم خشک به هیچ سیالی چون آب و روغن نیاز ندارد و خنک کاری آن به وسیله جریان هوا صورت می‌گیرد. در رابطه با مزایای پمپ وکیوم خشک هم میتوان به مواردی چون قیمت نسبتا مناسب، کم صدا بودن، حجم کم و عدم آلایندگی در آن اشاره کرد.

پمپ وکیوم روغنی و خصوصیات آن

برای رسیدن به شرایط خلاء با دقت بیشتر، از این دسته پمپ‌ها استفاده می‌شود. مکانیزم این پمپ‌های وکیوم به صورت روتاری وین یا روتاری پیستونی است. پمپ وکیوم روغنی همیشه باید حاوی روغن باشد تا بتواند به خوبی عمل کند. در صورت کمبود روغن در محفظه آن، پمپ خیلی زود دچار استهلاک شده و افت فشار پیدا می‌کند. روغن موجود در این نوع پمپ وکیوم، نقش عایق کاری، روغن کاری و خنک کاری اجزای مختلف پمپ را بر عهده دارد و از این نظر حائز اهمیت می‌باشد. در رابطه با مزایای پمپ وکیوم رینگ روغن هم میتوان به وزن سبک، راندمان بالا، ابعاد کوچک، ایجاد خلاء با دقت بالاتر و ارتعاشات و لرزش‌های کمتر اشاره کرد.

باید اشاره شود که پمپ وکیوم روغنی از خروجی بخار روغن و دود برخوردار است. برای همین این پمپ باید در فضایی با گردش هوا مستقر شود.

پمپ وکیوم آبی و مزایای آن

 

پمپ وکیوم آبی و مزایای آن

 

پمپ وکیوم رینگ آب از جمله پمپ‌های وکیوم روتاری است که در آن به جای روغن، از آب جهت خنک کاری و روانکاری پمپ استفاده می‌شود. این پمپ وکیوم از پرکاربردترین مدل‌های پمپ وکیوم است و بیشتر در جابجایی گازها و مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در محفظه آن هم باید آب تا حداقل مرکز بدنه وجود داشته باشد تا عملکرد آن به خوبی صورت گیرد. در رابطه با انواع پمپ وکیوم آبی هم باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • پمپ وکیوم آبی تک پروانه
  • پمپ وکیوم آبی دو پروانه
  • پمپ وکیوم آبی با بیش از دو پروانه

پمپ وکیوم رینگ آب نیز مزایای خاص خود را دارد. کاهش توان مصرفی نسبت به دیگر پمپ‌ها، فشار خلاء نهایی متوسط، افزایش راندمان، کارکرد بدون لرزش، عدم نیاز به روغن کاری اجزای داخلی، طول عمر بالا و قیمت مناسب از مزایای پمپ وکیوم آبی است.

این دستگاه برای ایجاد خلا و یا ایجاد فشار منفی هوا کاربرد دارد.

پمپ روتاری در فرایند وکیوم کاربرد چشمگیری دارد در واقع برای تخلیه هوای بین قالب و قطعه وکیوم شده استفاده می‌شود.

عملکرد این دستگاه باعث چسبیدن مناسب طلق به قالب شده و شکلدهی در وکیوم فرمینگ به کمک این دستگاه انجام می‌شود.

این پست چقدر برایتان مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.3 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

5 پاسخ

  1. پمپ وکیوم روتاری برای وکیوم فرمینگ خیلی کاربردی هست و ازش برای تخلیه هوای بین قالب و قطعه استفاده میشه

  2. در سیستم‌های خلاء به عنوان پمپ اصلی قابل استفاده هستند

  3. قدرت مکش خوبی دارند و به خوبی باعث ایجاد خلاء در محیط میشن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *