بستهبندی محصولات و نحوه عرضه آنها به بازار، از اهمیت زیادی برخوردار است و میتواند بر روی فروش محصول تاثیر زیادی داشته باشد. با این حال اغلب تولیدکنندگان برای بستهبندی محصولات، به دنبال روشهای کم هزینه هستند. هزینه بستهبندی محصول به فاکتورهای مختلفی همچون جنس بسته، ظاهر بسته، چسب بستهبندی، ضربهگیر و غیره بستگی دارد. با توجه به مواردی میتوان از هزینه بستهبندی تا حد زیادی کاسته و محصول را با هزینه کمتری به بازار عرضه کرد. در ادامه به بررسی روشهای کاهش هزینه بستهبندی میپردازیم.
اهمیت بستهبندی محصول
یکی از مهمترین مواردی که بر روی مشتری تاثیر میگذارد، بستهبندی محصول است. بستهبندی باید با توجه به کالا، میزان حساسیت کالا و موارد دیگر در نظر گرفته شود تا کالا به شکل کاملا سالم و با کیفیت به مقصد برسد. عدم توجه به این موضوع باعث میشود تا محصول به شکل معیوب به دست مشتری برسد و مشتری از این بابت احساس نارضایتی نماید. برای داشتن بستهبندی خوب باید به اندازه و نوع بستهبندی توجه کرد. از سوی دیگر هزینه بستهبندی نیز مهم است و باید به سراغ روشهای کم هزینه برای این کار رفت. چرا که پرداخت هزینه زیاد برای بستهبندی سبب کاهش میزان سود و حتی متضرر شدن کسب و کار میشود.
کیفیت و هزینه بستهبندی دو عامل بسیار مهم در این زمینه هستند. کیفیت یک بسته را میتوان با توجه به نوع و قیمت کالا انتخاب کرد. برای مثال جهت بستهبندی میوههای خشک میتوان از بسته با کیفیت کمتری نسبت به بستهبندی اکسسوری و زیورآلات استفاده کرد. استحکام بسته نیز بسیار مهم بوده و باید از محصول در برابر عوامل مختلف محافظت نماید.
تاثیر بستهبندی بر روی مشتری
بستهبندی محصول بر روی مشتری تاثیر زیادی دارد و میتواند سبب تمایل مشتری به خرید محصول شود. با بستهبندیهای جذاب و شیک میتوان سبب جلب توجه و همچنین جلب رضایت مشتریان شده و از این طریق سود بیشتری کسب کرد. دلیل آن هم این است که اولین برخورد مشتری با کالا، مشاهده بستهبندی است. برای همین نمیتوان از تاثیرات آن را بر روی مشتری صرف نظر کرد.
چه عواملی سبب هزینهبر شدن بستهبندی محصول میشود؟
برخی عوامل بر روی افزایش هزینه بستهبندی محصول تاثیر زیادی دارد. مهمترین عوامل عبارتند از:
- طراحی بستهبندی: نحوه طراحی بستهبندی بر روی هزینه تاثیر زیادی دارد. طراحی بستهها بر روی هزینه حمل و نقل و همچنین هزینه انبارداری موثر هستند و باید مورد توجه قرار بگیرد.
- جنس بستهبندی: برای بستهبندی و مهر و موم کردن محصول میتوان از مواد مختلفی استفاده کرد. برای مثال کارتن و جعبههای فانتزی از جمله متریال پرکاربرد در این زمینه هستند که هر کدام هزینه متفاوتی در بر دارند.
- چسب بستهبندی: چسبهای بستهبندی از رنج قیمتی متفاوتی برخوردار هستند. چسبهای بیکیفیت معمولا با قیمت کمتری به فروش میرسند. با این حال برای بستهبندی به شکل مناسب باید از چسبهای کیفیت بالا استفاده کرد تا مشکلی برای بسته و محصول ایجاد نشود. استفاده از چسبهای خارجی با کیفیت بالا بر روی هزینه بستهبندی میافزاید.
- ضربه گیر بستهبندی: از موادی که در بستهبندی بسیاری از محصولات به خصوص محصولات شکننده کاربرد دارد، ضربه گیر است. این مواد شامل نایلونهای حبابدار یا ضربهگیرهای دیگر هستند که میتوانند از محصول موجود در بسته به خوبی محافظت نمایند. استفاده از ضربه گیر سبب افزایش هزینه بستهبندی میشود.
راههای موثر در کاهش هزینه بستهبندی
بستهبندی باید به گونهای باشد که محصول را به خوبی در خود جای داده و از آن به درستی محافظت نماید. حفاظت از محصول در زمان جابجایی و همچنین انبارداری بسیار مهم است. برای همین محصول را باید با بستهبندی مناسب به بازار عرضه کرده تا به شکل سالم به دست مشتری برسد. حال برای اینکه بتوان هزینه بستهبندی را تا حد زیادی کاهش داده و در هزینههای خود صرفهجویی کرد، میتوان چندین راهکار را مدنظر قرار داد. این موارد عبارتند از:
1. در نظر گرفتن جنس درست برای بستهبندی
جنس بستهبندی بر روی سرعت آماده شدن سفارشها و همچنین هزینهها تاثیر زیادی دارد. با انتخاب درست نوع و جنس بستهبندی میتوان در زمان خود صرفهجویی کرده و از این طریق منجر به افزایش راندمان و در نتیجه کاهش بسیاری از هزینهها شد. برای مثال به جای استفاده از جعبه مقوایی، میتوان از پاکت و ساک دستی استفاده کرد. این اقلام سبکتر هستند و سبب کاهش حجم و وزن محمولهها و همچنین کاهش هزینههای مربوط به حمل و نقل میشوند.
علاوه بر پاکت و ساک دستی میتوان از بستههای قفلدار استفاده کرده و کار بستهبندی را خیلی راحت کرد. این جعبهها مونتاژ شده و آماده استفاده هستند. کافیست محصول را درون جعبه قرار داده و سپس پایه قفل شونده را به سمت پایین تا کرد تا به طور کامل بسته شود. این نوع بستهبندی هم میتواند سبب کاهش هزینههای مربوط به حمل و نقل و همچنین زمان کار شود.
2. بهینه سازی اندازه و ابعاد بستهبندی
استفاده از ابعاد و اندازه مناسب بستهبندی میتواند سبب صرفهجویی در مصرف مواد و همچنین کاهش هزینهها شود. با توجه به این موارد میتوان هزینههای مربوط به تامین مواد بستهبندی و همچنین هزینههای حمل و نقل را کاهش داده و سود بیشتری از این طریق کسب کرد.
3. بهینه سازی فرآیندهای بستهبندی
با بررسی و بهبود فرآیندهای بستهبندی میتوان از برخی از هزینههای آن کاست. با بهینهسازی جریان کاری، استفاده از تجهیزات بهینه و ایجاد فرآیندهای سادهتر میتوان به طراحی و اجرای موثرتر بستهبندی کمک کرده و از این طریق هزینهها را تا حد زیادی کاهش داد.
4. استفاده از تکنولوژی بستهبندی هوشمند
منظور از تکنولوژی هوشمند در بستهبندی استفاده از ماشینهای بستهبندی خودکار است. این ماشینها میتوانند عملکرد را بهبود بخشیده و هزینههای مربوط به نیروی انسانی را کاهش دهند. از سوی دیگر این دستگاهها از فناوریهای پیشرفتهای مانند بستهبندی دوبلکس و فناوری تشخیص شکستن برخوردار هستند و میتوانند از این طریق هزینهها را کاهش دهند.
5. استفاده از رولهای فشرده نایلون حبابدار
بسیاری از افراد برای جلوگیری از آسیب به محصولات خود از ضربهگیرهای مختلف استفاده میکنند. اما با پیشرفت تکنولوژی استفاده از رولهای فشرده نایلون حبابدار صرفه اقتصادی زیادی دارد. این رولها سبب کاهش هزینه بستهبندی، هزینه حمل و نقل و همچنین هزینه انبارداری میشوند.
6. استفاده از بستهبندیهای قابل بازیافت
در حال حاضر استفاده از محصولات سازگار با محیط زیست جهت بستهبندی محصول مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. استفاده از این محصولات نه تنها میتواند به حفظ محیط زیست کمک نماید، بلکه سبب کاهش هزینههای بستهبندی میشود. دلیل آن هم این است که هزینه مواد لازم برای ساخت این بستهبندیها کمتر از مواد اولیه نو است.
7. افزایش سرعت بستهبندی
با افزایش سرعت بستهبندی میتوان راندمان کاری خود را بالا برده و در نهایت سبب کاهش هزینه و افزایش سود شد.
8. انتخاب شرکت مناسب برای بستهبندی
شرکتهای مختلفی در زمینه تولید بستهبندی محصولات فعال هستند و هرکدام قیمت خاصی برای انواع بستهبندی اعلام مینمایند. برای کاهش هزینه بستهبندی میتوان از میان شرکتهای معتبر به سراغ شرکتی رفت که در عین داشتن کیفیت بالا، قیمت پایینی را برای بستهبندی اعلام مینماید. برای خرید از این شرکتها باید به مقاومت و دوام بستهبندیها توجه کرده و تنها به قیمت کمتر بسنده نکرد.
9. انتخاب نوار چسب مناسب
نوار چسبها در انواع مختلفی موجود هستند و هر کدام با قیمت متفاوتی به فروش میرسند. برای همین نوع نوار چسب مصرفی میتواند بر روی هزینه بستهبندی تاثیر بگذارد. از سوی دیگر چسبندگی قوی چسب مهم است و نباید نادیده گرفته شود. برای همین بهتر است از میان نوار چسبهای باکیفیت و قوی، به سراغ نوار چسب با قیمت مناسبتر رفت. هر چقدر چسبندگی چسب بیشتر باشد، مانع از باز شدن درب بستهبندی در زمان حمل و جابجایی میشود.
10. چاپ روی بستهبندی
از دیگر هزینههای مربوط به بستهبندی محصول باید به چاپ بر روی بستهها اشاره کرد. بسیاری از بستهها نیاز به چاپ اطلاعاتی در رابطه با برند و یا اطلاعات مختص به محصول دارند که چاپ این موارد هزینهبر است. برای همین با کاهش هزینههای مربوط به چاپ میتوان هزینه بستهبندی را نیز کاهش داد. البته ظاهر بستهبندی در جلب توجه مشتری و افزایش فروش تاثیر زیادی دارد و نمیتوان به طور کامل از این موضوع چشم پوشی کرد. با عرضه محصولات با بستهبندی مناسب و زیبا میتوان به شیوه درستی آنها را بازاریابی کرده و از این طریق سود بیشتری کسب کرد.
خدمات بستهبندی شرکت خاور وکیوم
خاور وکیوم یکی از شرکتهای پیشرو در امر بستهبندی و ساخت ماشین آلات و دستگاههای وکیوم فرمینگ است. این شرکت خدماتی چون بستهبندی وکیوم فرمینگ، تولید انواع استند، فروش فیلم پی وی سی و ساخت و فروش ماشین آلات وکیوم فرمینگ را با بهترین کیفیت به مشتریان عرضه مینماید. افرادی که به دنبال بستهبندی با هزینه پایین هستند، میتوانند از خدمات شرکت خاور وکیوم در این زمینه استفاده نمایند.
جمع بندی
بستهبندی محصول نقش مهمی در جذب مشتری و افزایش فروش محصول دارد. با این حال این کار مستلزم هزینه است و باید هزینه زیادی برای آن اختصاص داده شود. بسیاری از تولیدکنندگان برای کاهش هزینه بستهبندی به سراغ راههای مختلفی میروند. با توجه به این راهکارها میتوان هزینه بستهبندی محصول را تا حد زیادی کاهش داده و در هزینههای خود صرفهجویی کرد.