وکیوم فرمینگ چیست ؟

 

وکیوم فرمینگ یکی از مقرون به صرفه ترین روش ها برای تولید قطعات پلاستیکی و بسته بندی محصولات می باشد.
فیلم یا پلاستیک هایی که میتوان با تکنولوژی بسته بندی وکیوم فرمینگ، به آن ها فرم داد عبارتند از فیلم pvc، hp، pet.
برای مطالعه اطلاعات بیشتر پیشنهاد می کنیم صفحات زیر را مشاهده کنید.

  1. وکیوم فرمینگ
  2. خدمات وکیوم فرمینگ
  3. کاربرد وکیوم فرمینگ در بسته بندی
  4. مزایای بسته بندی وکیوم فرمینگ

وکیوم فرمینگ یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش‌های پردازش مواد پلاستیکی است. بسیاری از مواد پلاستیکی که روزانه با آنها سروکار داریم و در پیرامون خود مشاهده می‌کنیم، با استفاده از فرآیند Vacuum forming تولید شده‌اند. برای همین این روش جزو روش‌های بسیار رایج و کاربردی در تولید قطعات و لوازم پلاستیکی و بسته بندی است. فرآیند وکیوم فرمینگ با چند مرحله اساسی همراه است که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم.

مراحل وکیوم فرمینگ

 

مراحل وکیوم فرمینگ

 

 

وکیوم فرمینگ چیست ؟

 

  • در اولین مرحله باید به یک ورق پلاستیکی تا زمانی که به حالت نرم و منعطف برسد، گرما و حرارت داده شود.
  • سپس ورق نرم شده را روی قالب حفره‌دار قرار می‌دهند.
  • پس از آن باید از طریق وکیوم و مکش، خلا را بر روی ورق ایجاد کرده و آن را در قالب کشید.
  • در نهایت با عمل سرد و خنک سازی، پلاستیک سخت شده و میتوان آن را از قالب خارج کرد.
  • در صورتی که نیاز به برش بخش‌های اضافی باشد، باید با ابزارهای موجود این کار را انجام داده تا به سطح و لبه‌های صیقلی و همواری رسید.

مرحله بستن ورق پلاستیکی و حرارت دهی به آن

 

وکیوم فرمینگ چیست ؟

 

در رابطه با مراحل اولیه وکیوم فرمینگ چند نکته وجود دارد که به آنها می‌پردازیم. برای بستن ورق پلاستیکی از گیره‌هایی استفاده می‌شود که این گیره‌ها باید به قدر کافی محکم باشند تا در طول فرآیند شکل دهی، از جای خود جدا نشوند. پس از آن باید با استفاده از ابزارهای مناسب، شروع به حرارت دهی به ورق پلاستیکی کرد. هیترها و ابزارهای حرارتی، معمولاً از عناصر مادون قرمز هستند که در یک صفحه بازتابنده آلومینیومی نصب می‌شوند. برای اینکه شکل نهایی قطعه به حالت ایده‌آل خود برسد، باید تمام بخش‌های ورق به طور یکنواختی مورد حرارت و گرما قرار گیرند. برای این کار باید از ابزارهای مناسبی استفاده کرده و به این مورد در حین کار توجه داشت. همچنین باید توجه داشته باشید که حفظ دما در کل ورق پلاستیک بسیار مهم است. چرا که حتی تغییرات جزئی در دما نیز می‌تواند نتیجه فرآیند را خراب نماید. برای همین است که دستگاه‌های شکل‌دهنده خلاء مدرن، از پیرومتر برای نظارت بر دمای ورق پلاستیک استفاده می‌کنند. پیرومترها با کنترل‌های فرآیند تعامل دارند تا اطمینان حاصل شود که در صورت تغییر دما، گرمایش به سرعت تنظیم می‌شود. برخی از ماشین‌های وکیوم فرمینگ نیز می‌توانند از استراتژی‌های مختلف دیگری برای اطمینان از حصول پایان کار استفاده نمایند.

انواع قالب وکیوم

 

انواع قالب وکیوم

 

در فرآیند شکل دهی خلا یا وکیوم فرمینگ، از قالب‌های نر یا ماده استفاده می‌شود. در قالب‌های نر، ورق ترموپلاستیک روی قالب قرار می‌گیرد. این قالب‌ها بیشتر زمانی استفاده مورد استفاده قرار می‌گیرند که ابعاد داخلی بخش پلاستیکی در اولویت باشد. حال در قالب‌های ماده، ورق ترموپلاستیک در داخل قالب قرار می‌گیرد. از این نوع قالب‌های وکیوم نیز زمانی استفاده می‌شود که ابعاد بیرونی مهمتر از ابعاد داخلی باشد.

انواع ماشین‌های وکیوم فرمینگ

 

وکیوم فرمینگ چیست ؟

 

تمام ماشین‌های وکیوم فرمینگ به یک شکل و بر یک اساس کار می‌کنند. با این حال تفاوت‌های گسترده‌ای بین قابلیت‌های این ماشین آلات وجود دارد. بر این اساس میتوان ماشین‌های وکیوم فرمینگ را به چهار دسته اصلی زیر تقسیم کرد:

  • ماشین‌های DIY
  • دستگاه‌های رومیزی
  • دستگاه‌های تک هیتر
  • دستگاه‌های دو هیتر

نتیجه گیری

وکیوم فرمینگ یکی از روش‌های بسیار مرسوم و متداول برای تولید قطعات پلاستیکی و بسته بندی محصولات مختلف است. این روش از مزایای زیادی برخوردار است که از میان آنها میتوان به سرعت بالا و مقرون به صرفه بودن اشاره کرد. بنابراین اگر شما هم به دنبال یک روش تولید محصولات پلاستیکی یا بسته بندی با این خصوصیات هستید، بهتر است به سراغ روش وکیوم فرمینگ بروید.

سوالات متداول

  • وکیوم فرمینگ با چه موادی بهتر جوابگو هست؟

در رابطه با مواد اولیه مورد استفاده در وکیوم فرمینگ میتوان به مواردی چون HP، PET و  PVC اشاره کرد. به طور کلی موادی که ترموپلاستیک یا گرمانرم هستند، قابلیت استفاده در این فرآیند را دارند.

  • بیشترین کاربرد وکیوم فرمینگ برای بسته بندی چه محصولاتی است؟

این روش برای بسته بندی بسیاری از محصولات کوچک و متوسط نظیر مواد غذایی، لوازم آرایشی و بهداشتی، دارو و لوازم خودرو قابل استفاده است.

این پست چقدر برایتان مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 1.7 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

3 پاسخ

  1. وکیوم فرمینگ روش نسبتا سریعی هست و کل فرآیند حرارت دهی و مکش در آن خیلی سریع انجام میشه.

  2. مکانیزم این روش به صورتیه که میشه از اون برای تولید قطعات استریل و گرید غذایی هم استفاده کرد.

  3. من فرق قالب نر و ماده در قالب‌های وکیوم فرمینگ را نمیدونستم. ممنون از توضیحاتتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب