9 روش کاهش هزینه های بسته بندی 

در دنیای امروز، بسته ‌بندی نقش مهمی در حفظ کیفیت و سلامت محصولات، جلب‌توجه مشتریان و ارتقای برند ایفا می‌کند. بااین‌حال، هزینه‌های بسته‌بندی می‌تواند بخش قابل‌توجهی از مخارج یک کسب‌وکار را به خود اختصاص دهد.
به همین دلیل، یافتن راه‌هایی برای کاهش هزینه‌های بسته‌بندی بدون افت کیفیت، برای هر کسب‌وکاری که به دنبال افزایش سودآوری و حفظ رقابت‌پذیری خود است، از اهمیت بالایی برخوردار است.
در این مقاله، به بررسی چند روش کاربردی برای کاهش هزینه‌های بسته‌بندی می‌پردازیم.

مزایای بسته بندی مناسب

هر شرکتی که محصولات خود را برای مشتریان ارسال می‌کند، اهمیت بسته بندی باکیفیت را می‌داند. بسته بندی فراتر از صرفاً نگه‌داشتن کالا عمل نموده و مزایای فروش و بازاریابی را نیز به همراه دارد، مانند بهبود ارتباط با برند، جذب علاقه مصرف‌کننده و افزایش ارزش محصول. با درنظرگرفتن این ویژگی‌ها، بدیهی است که بسته بندی نقش ارزشمندی در صنعت تولید ایفا می‌کند.
تولیدکنندگان سالانه بیش از 150 میلیارد دلار برای بسته بندی هزینه می کنند، که تقریباً معادل 7 تا 10 سنت از هر دلاری است که صرف محصول می شود. بهینه سازی هزینه های بسته بندی به شرکت کمک می کند تا در عین حال که هزینه ها را تا حد امکان پایین نگه می دارد، بالاترین کیفیت بسته بندی را تضمین کند. ده ها عامل فراتر از قیمت مواد اولیه وجود دارد که بر هزینه های بالای بسته بندی تأثیر می گذارد. شما می توانید با شناسایی این عوامل و حل آنها با استفاده از برخی از نکات بسته بندی کم هزینه ما، نحوه کاهش هزینه های حمل و نقل را بیاموزید.

عوامل مؤثر در هزینه های بسته بندی

هزینه‌های بسته بندی فقط به مواد اولیه محدود نمی‌شوند. در واقع، چندین عامل وجود دارد که باعث افزایش هزینه‌های بسته بندی می‌شود:
• طراحی ضعیف محل نگهداری مواد و خطوط بسته بندی: چیدمان نامناسب مواد و خطوط بسته بندی کند می‌تواند هزینه‌ها را بالا ببرد.
• زمان بسته بندی طولانی: اگر بسته بندی محصولات زمان زیادی می‌برد، هزینه نیروی کار و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.
• پرداخت هزینه بر اساس اندازه جعبه به‌جای اندازه محصول: استفاده از جعبه‌های خیلی بزرگ باعث می‌شود فضای خالی زیادی وجود داشته باشد و هزینه حمل‌ونقل بالا رود.
• استفاده از مواد بسته بندی نامناسب که باعث آسیب رسیدن به محصول می‌شود: انتخاب مواد ضعیف یا نامناسب برای بسته بندی، احتمال آسیب به محصول را افزایش داده و در نتیجه نیاز به بسته بندی مجدد یا جبران خسارت را به وجود می‌آورد.
• مدل‌های تولید ناکارآمد: فرایندهای پیچیده و غیربهینه در تولید بسته بندی می‌تواند هزینه‌ها را بالا ببرد.
• عدم بهینه‌سازی بسته بندی: بسته بندی بیش از حد یا استفاده از مواد غیرضروری باعث افزایش هزینه‌ها می‌شود.
• هزینه‌های بالای حمل‌ونقل: انتخاب روش‌های نامناسب حمل‌ونقل یا استفاده از بسته بندی حجیم می‌تواند هزینه‌های نهایی را افزایش دهد.
با نگاهی جامع به صرفه‌جویی در هزینه، کسب‌وکار شما می‌تواند راه‌هایی برای بهبود فرایند بسته بندی بدون خدشه‌دار کردن کیفیت محصول پیدا کند.

 

عوامل مؤثر در هزینه های بسته بندی

1. بهبود فضای نگهداری مواد بسته بندی

با رشد کسب‌وکار، نیاز به مواد بسته بندی نیز افزایش می‌یابد. باتوجه‌به ده‌ها نوع مختلف مواد بسته بندی – از مقوا گرفته تا پلاستیک، کاغذ، رول‌های پی‌وی‌سی و… مهم است که آنها را به طور مناسب نگهداری، گروه‌بندی و صرفه‌جویی کنید. هرچه استراتژی نگهداری مواد شما بهتر باشد، شرکت در درازمدت صرفه‌جویی بیشتری می‌کند و درعین‌حال سرعت و کارایی انبارداری را افزایش می‌دهد.
این یک قانون خوب است که مواد مشابه را برای ساده‌سازی فرایند تکمیل سفارش و کاهش حجم کاری اداری دسته‌بندی کنید. سعی کنید موجودی بسته بندی محصولات فعلی خود را ارزیابی کنید، اقلام مشابه را گروه‌بندی کنید و مواد کم استفاده را در یک منطقه جداگانه قرار دهید. همچنین از سفارش مواد بسته بندی به‌صورت عمده خودداری کنید. اگرچه خرید عمده به‌طورکلی معامله بهتری است، اما اغلب منجر به هزینه‌های نگهداری بالاتر می‌شود که ممکن است صرفه‌جویی اولیه در هزینه را خنثی کند.

2. به‌کارگیری اتوماسیون

بسته‌بندی دستی محصولات می‌تواند ساعت‌ها از زمان ارزشمند شرکت را به خود اختصاص دهد. به‌عنوان‌مثال، زمانی که یک کارمند برای ساخت کارتن، قراردادن مواد ضربه‌گیر و بستن جعبه‌ها با چسب صرف می‌کند، می‌تواند به‌راحتی در جای دیگری استفاده شود. به همین دلیل است که با معرفی فناوری‌های اتوماسیون در انبار خود، بهتر است زمان صرف شده برای بسته‌بندی دستی محصولات را کاهش دهید.
بسیاری از صنایع تولیدی در ایالات متحده شروع به استفاده از فناوری‌های خودکار مانند ربات برای کمک به کارهای روزانه کرده‌اند. اتوماسیون برای افزایش بهره‌وری و سرعت بسته‌بندی و در عین حال حذف کارهای تکراری دستی طراحی شده است. مزایای دیگر اتوماسیون بسته‌بندی عبارتند از:
• ارتقای اعتبار برند: استفاده از ماشین‌آلات اتوماتیک برای فرایندهای بسته‌بندی، دقت و ظرافت را به‌مراتب فراتر از توان انسان ارتقا می‌دهد و در نتیجه، بسته‌بندی‌هایی بی‌نقص، صیقلی و حرفه‌ای را به ارمغان می‌آورد.
• کاستن از ضایعات: ماشین‌های خودکار از مقدار دقیق مواد موردنیاز استفاده می‌کنند و ضایعات ناشی از بسته‌بندی دستی را از بین می‌برند.
• افزایش راندمان تولید: اتوماسیون با تسریع قابل‌توجه فرایند بسته‌بندی، به طور چشمگیری میزان تولید را افزایش می‌دهد و در نتیجه سودآوری شرکت شما را به طور قابل‌توجهی ارتقا می‌بخشد.
• کاهش خسارات جانی: کاهش کار یدی در محل کار شما، خطر بروز حوادث شغلی را به طور قابل‌توجهی کم می‌کند.

 

به‌کارگیری اتوماسیون

3. بسته ‌بندی با جعبه‌های کوچک‌تر

بسیاری از شرکت‌ها تأثیر وزن حجمی بر هزینه‌های حمل‌ونقل خود را درک نمی‌کنند. وزن حجمی به میزان فضایی که بسته‌بندی شما اشغال می‌کند و نه وزن واقعی آن اشاره دارد. این یعنی قیمت‌گذاری بر اساس وزن حجمی می‌تواند هزینه‌های حمل‌ونقل یک شرکت را افزایش دهد، حتی اگر محصولات نسبتاً سبک و جمع‌وجور باشند.
برای مثال، فرض کنید کیسه‌های توپ پنبه‌ای را در جعبه‌های بزرگ و پهن که فضای زیادی اشغال می‌کنند، حمل می‌کنید. در این صورت، وزن حجمی بسته‌بندی، هزینه‌های حمل‌ونقل شما را افزایش می‌دهد، درحالی‌که وزن توپ‌های پنبه‌ای عملاً ناچیز است.
اگر به دلیل اندازه جعبه‌ها، هزینه حمل‌ونقل زیادی می‌پردازید، این جایگزین‌های بسته‌بندی با هزینه کم را در نظر بگیرید:
• از پاکت‌های حباب‌دار استفاده کنید: پاکت‌های حباب‌دار برای محصولات کوچک‌تر ایده‌آل هستند و در مقایسه با جعبه‌ها، صرفه‌جویی قابل‌توجهی در فضا ایجاد می‌کنند.
• محصولات مختلف را در یک جعبه ارسال کنید: هنگامی که تاحدامکان کالاها را در یک جعبه جای دهید، می‌توانید فضای بسته بندی را به حداکثر رسانده و چندین محصول را به طور هم‌زمان ارسال کنید.
• از اندازه جعبه‌های مختلف استفاده کنید: می‌توانید بسته به‌اندازه محموله، ابعاد جعبه خود را انتخاب کنید تا هزینه‌های قیمت‌گذاری حجمی را به حداقل برسانید.
• راه‌حل‌های بسته بندی خودکار را اتخاذ کنید: این راه‌حل‌ها برای انتخاب اندازه جعبه ایده‌آل برای هر محصولی که ارسال می‌کنید، طراحی شده‌اند.

4. تمرکز بر بسته‌بندی مناسب برای به‌حداقل‌رساندن مرجوعی

اگرچه به نظر می‌رسد آسیب‌دیدن گاه‌به‌گاه محصول ضرر قابل‌توجهی نباشد، اما مرجوعی کالا می‌تواند سالانه هزاران دلار برای کسب‌وکارها هزینه داشته باشد. چرا؟ زیرا زمانی که مشتری محصولی آسیب‌دیده را مرجوع می‌کند، شرکت نه‌تنها هزینه صرف شده برای تولید خود محصول را از دست می‌دهد، بلکه هزینه‌های بسته بندی، حمل‌ونقل و بازگشت کالا را نیز متحمل می‌شود. علاوه بر این، مشتریانی که به دلیل بسته بندی نامناسب، کالای آسیب‌دیده دریافت می‌کنند، ممکن است برداشت منفی نسبت به شرکت پیدا کرده و سایر مصرف‌کنندگان را از انتخاب محصولات آن منصرف کنند.
به طور متوسط، هر بسته در حین حمل‌ونقل ۱۷ بار رها می‌شود. به همین دلیل، استحکام، انعطاف‌پذیری و توانایی بسته‌بندی شما برای محافظت از محصولات در حین حمل‌ونقل بسیار مهم است. شما می‌توانید با استفاده از جعبه‌های مقوایی محکم یا وکیوم کردن محصولات با استفاده از صنعت بسته بندی وکیوم فرمینگ، از آسیب‌دیدن کالاهای خود محافظت کنید.

بسته ‌بندی با جعبه‌های کوچک‌تر

5. کاهش زمان انتظار با راه‌اندازی خط تولید داخلی

با پیشرفت سریع فناوری، دردسترس‌بودن سفارش و مهارت حمل‌ونقل، روزبه‌روز تعداد بیشتری از مصرف‌کنندگان انتظار دریافت خریدهای خود با حداقل زمان انتظار را دارند. به همین دلیل، دستیابی به زمان تکمیل بسته‌بندی سریع ضروری است. هر چه سریع‌تر راه‌حل‌های بسته‌بندی خود را دریافت کنید، سریع‌تر می‌توانید سفارش‌ها را ارسال کرده و محصولات را به دست مشتریان برسانید. تکمیل سریع همچنین هزینه‌های نیروی کار و تولید مرتبط با بسته‌بندی محصول را به حداقل می‌رساند.
با سرمایه‌گذاری روی بسته‌بندی سفارشی از شرکتی که محصولات خود را به طور درون‌سازمانی تولید می‌کند، می‌توانید سرعت تکمیل را افزایش دهید. هنگامی که تولیدکنندگان بدون وابستگی به سازمان‌های خارجی، طراحی، توسعه، چاپ و تحویل محصولات بسته‌بندی را در تأسیسات خود انجام دهند، می‌توانند بسته‌ها را سریع‌تر ارسال کنند. این بدان معناست که مواد بسته‌بندی خود را بدون معطلی دریافت خواهید کرد.

6. تنوع بخشیدن به بسته بندی

هر چه بسته بندی کم‌هزینه‌تری در سازمان ارائه کنید، می‌توانید پول بیشتری برای شرکت صرفه‌جویی کنید. چیزی که بسیاری از سازمان‌ها متوجه نمی‌شوند این است که شما مجبور نیستید فقط به یک نوع بسته بندی محصول متعهد باشید – هر مدل بسته بندی مزایای خاص خود را دارد، پس چرا فقط به یک مورد بسنده کنید؟
هنگامی که بسته بندی خود را با ترکیبی از روش‌ها و مواد مختلف متنوع می‌کنید، می‌توانید به نتایج مطلوب‌تری برای کسب‌وکار خود دست پیدا کنید. برای مثال، جعبه‌های کارتنی بادوام از آسیب در هنگام حمل‌ونقل جلوگیری می‌کنند، درحالی‌که بسته بندی های جمع‌وجور و سبک، هزینه‌های قیمت‌گذاری حجمی را کاهش می‌دهد. هنگامی که روی هر دو نوع بسته بندی سرمایه‌گذاری می‌کنید، می‌توانید بر اساس اینکه کدام‌یک در شرایط خاص سود بیشتری به همراه خواهد داشت، زمان استفاده از هر کدام را تعیین کنید.

7. بهینه‌سازی طراحی بسته بندی

با بهبود طراحی بسته بندی، می‌توانید هزینه‌های مربوط به آن را نیز به حداقل برسانید. اگر پالت رنگی بسته بندی شما جامع و پیچیده است، احتمالاً هزینه بیشتری از حد نیاز برای طراحی آن صرف کرده‌اید. با محدودکردن خود به یک یا دورنگ برای بسته بندی، می‌توانید این هزینه‌ها را کاهش دهید. حتی می‌توانید با افزودن گرادیان یا سایه‌های خاکستری، بدون افزایش قابل‌توجه هزینه، رنگ‌های بیشتری را نیز به کار بگیرید.
همچنین باید با استفاده از رنگ، توجه خود را به جلب نظر مشتری معطوف کنید. برای مثال، مطالعات نشان می‌دهد که مشتریان بسته‌بندی‌هایی با رنگ‌های برانگیزاننده بالا مانند قرمز و زرد را نسبت به رنگ‌های با برانگیختگی پایین مانند سبز و آبی، مثبت‌تر ارزیابی می‌کنند. استراتژیک عمل‌کردن در بسته بندی محصول می‌تواند منجر به جذب بهتر مشتری و بهبود درک برند برای کسب‌وکار شما شود.

 

بهینه‌سازی طراحی بسته بندی

8. مواد بسته‌بندی پایدار را انتخاب کنید

انتخاب مواد بسته‌بندی و تأثیر آن‌ها بر محیط‌زیست، اهمیت ویژه‌ای دارد. با اولویت‌دادن به پایداری و استفاده از مواد قابل‌بازیافت در بسته‌بندی محصولات خود، می‌توانید میزان زباله را به حداقل رسانده و هزینه‌ها را برای شرکت خود کاهش دهید.
روی‌آوردن به شیوه‌های بسته‌بندی سازگار با محیط‌زیست، همچنین می‌تواند به شهرت بهتر برند شما کمک کند. بسیاری از مشتریان به شرکت‌هایی که اولویت آن‌ها پایداری است اهمیت می‌دهند و ترجیح می‌دهند از محصولات این شرکت‌ها حمایت کنند. این بدان معناست که اجرای روش‌های بسته‌بندی دوستدار محیط‌زیست می‌تواند مشتریان بیشتری را به سمت شرکت شما جذب کرده و درآمد شما را افزایش دهد.

9. استفاده از تجهیزات باکیفیت بالا

خط بسته‌بندی شما باید از ماشین‌آلات پیشرفته‌ای برخوردار باشد که برای تولید محصولات باکیفیت با حداکثر سرعت و دقت طراحی شده‌اند. زمانی که تجهیزات شما خط تولید را بهبود می‌بخشد، خطاهای پرسنلی را کاهش می‌دهد، باعث افزایش بهره‌وری می‌شود و درآمد را بالا می‌برد.
اگر در کارخانه خود ماشین‌آلات لازم برای ایجاد بهترین نتایج بسته‌بندی را ندارید، می‌توانید با شرکتی که این تجهیزات را دارد همکاری کنید. گاهی برون‌سپاری فرایند بسته‌بندی به یک کسب‌وکار باتجربه که دارای ابزار، دانش و منابع پیشرفته برای دستیابی به بهترین نتایج است، از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر است. به‌این‌ترتیب، شما مجبور نخواهید بود خودتان روی ماشین‌آلات گران‌قیمت سرمایه‌گذاری کنید و وقت خود را صرف یادگیری نحوه استفاده از آن‌ها و آموزش کارکنان نمایید.

استفاده از تجهیزات باکیفیت بالا

 

جمع‌بندی

بسته‌بندی محصول نقش مهمی در جذب مشتری و افزایش فروش محصول دارد. بااین‌حال این کار مستلزم هزینه است و باید هزینه زیادی برای آن اختصاص داده شود. بسیاری از تولیدکنندگان برای کاهش هزینه بسته‌بندی به سراغ راه‌های مختلفی می‌روند. باتوجه‌به این راهکارها می‌توان هزینه بسته‌بندی محصول را تا حد زیادی کاهش داده و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرد.

 

این پست چقدر برایتان مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب