بسته بندی وکیوم فرمینگ (تولید قطعات وکیوم PVC،PET،HP،ABS)

بسته بندی وکیوم فرمینگ
بسته بندی وکیوم فرمینگ

وکیوم فرمینگ چیست؟

وکیوم فرمینگ فرایندی است که طی مراحل مختلف یک ورق پلاستیکی به اندازه ای که نرم و انعطاف پذیر شود ، حرارت می بیند و در مرحله بعد با ایجاد فشار منفی از طریق کشیدن هوا از تعدادی سوراخ، ورق پلاستیکی گرما دیده روی قالب سردی می‌نشیند، در نهایت ورق پلاستیکی سرد و سخت شده و به شکل قالب در می‌آید.

وکیوم فرمینگ یکی از قدیمی ترین روش های پردازش مواد پلاستیکی است. محصولاتی که با این روش تولید می شوند همواره با ما در ارتباطند و نقش مهمی را در زندگی روزمره ما ایفا می کنند.

یکی از روش های پردازش مواد پلاستیکی در زمینه بسته بندی، شکل دهی حرارتی خلاء(وکیوم فرمینگ) می باشد، که صنایع وکیوم فرمینگ خاور وکیوم در ارائه خدمات بسته بندی، از این روش استفاده می نماید.

وکیوم فرمینگ یکی از بهترین روش ها برای بسته بندی محصولاتی از قبیل لوازم آرایشی و بهداشتی ، ابزار آلات ، مواد غذایی ، شیرینی و شکلات ، محصولات الکترونیکی و … می باشد. بسیاری از قطعات پلاستیکی از ظروف یک بار مصرف گرفته تا بسته بندی تخم مرغ و امثال آنها با روش وکیوم فرمینگ تولید می‌شوند.

وکیوم فرمینگ ABS

وکیوم فرمینگ ABS

فرآیند وکیوم فرمینگ بر روی بسیاری از پلاستیک‌ها و ترموپلاست‌ها قابل انجام است. در واقع برای این فرآیند میتوان از انواع مواد مختلفی استفاده کرد. ABS هم که یکی از این مواد است که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. دلیل کاربرد زیاد ورق ABS در فرآیند وکیوم فرمینگ و تولید قطعات، خواصی چون مقاومت بالا در برابر ضربات، مقاومت در برابر مواد شیمیایی و جذب رطوبت کم است. این ماده در برابر مواد شیمیایی مقاومت خوبی دارد و میتواند در برابر اسیدهای معدنی، بازها، روغن‌ها و مواد معدنی دیگر به خوبی ماهیت خود را حفظ کند. ورق ABS از قابلیت ماشین کاری نیز برخوردار است و امکان شکل دهی به آن از طریق اعمال حرارت فراهم است. برای همین است که این ماده در فرآیند وکیوم فرمینگ و تولید قطعات وکیوم کاربرد زیادی دارد. نحوه وکیوم فرمینگ ورق ABS نیز همچون سایر مواد است. در اینجا به طور خلاصه به این عملیات اشاره می‌کنیم:

  • در ابتدا باید ورق ABS را در بخش ورق گیر دستگاه قرار داد.
  • سپس از طریق هیتر باید به آن گرما اعمال کرده تا به حالت منعطف و شکل پذیری برسد.
  • پس از نرم شدن ورق، باید آن را روی قالب قرار داده و به وسیله پمپ خلا هوای موجود میان آن و قالب را تخلیه کرد. این عمل سبب قرارگیری ورق ABS بر روی قالب و گرفتن فرم آن می‌شود.
  • در نهایت باید با سرد شدن ورق، آن را از روی قالب وکیوم فرمینگ جدا کرده و درصورت نیاز لبه‌های آن را صاف کرد.

وکیوم فرمینگ PET

وکیوم فرمینگ PET

PET یا همان پلی اتیلن ترفتالات ماده دیگری است که از آن میتوان در فرآیند وکیوم فرمینگ و تولید قطعات وکیوم استفاده کرد. این ماده از استحکام مکانیکی بالایی برخوردار است و پایداری ابعادی خوبی دارد. همچنین ورق PET در برابر مواد شیمیایی دارای مقاومت مناسبی بوده و جذب رطوبت در آن بسیار کم و ناچیز است. در حال حاضر از این ماده در بسیاری از کشورها برای ساخت رزین بطری و تولید الیاف پلی استر استفاده می‌شود. البته در کشور ایران این ماده بیشتر جهت ساخت بطری‌های آشامیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در رابطه با کاربرد ورق PET در بسته بندی وکیوم فرمینگ و تولید قطعات وکیوم باید اشاره شود که مواد پلی اتیلن ترفتالات به صورت گرانول در خط تولید قرار گرفته و به صورت ورقه‌ای و با ضخامت مشخصی تولید می‌شوند. پس از آن این ورق‌ها در دستگاه‌های وکیوم فرمینگ به صورت اتومات یا دستی استفاده می‌شوند و مورد حرارت دهی قرار می‌گیرند. با اعمال حرارت بر روی ورق PET، میتوان آن را به شکل قالب و قطعه نهایی درآورده و به بازار عرضه کرد. بسته بندی وکیوم فرمینگ با PET مزایای زیادی دارد که در اینجا به مهمترین آنها اشاره میکنیم:

  • کارایی بالا و مقرون به صرفه بودن
  • کاهش میزان آسیب دیدگی به محصولات
  • کیفیت بالا برای بسته بندی و ایجاد ظاهری شفاف و جذاب
  • نگهداری مناسب از محصول در برابر مواد شیمیایی، عوامل مکانیکی و فیزیکی

آخرین نمونه کارهای وکیوم فرمینگ