صنعت بسته بندی نیز همانند بسیاری از صنایع دیگر، در طول سالها دستخوش تغییر میشود. ایدههایی که سالها پیش محبوب بودند دیگر روی قفسهها یا داخل جعبهها پیدا نمیشوند و برای اینکه رقابتی باقی بمانید و مطمئن شوید که محصولات شما به بهترین شکل ممکن بسته بندی شدهاند، ضروری است که از ترندهای بسته بندی مطلع باشید.
همانطور که به دنباله سال 2024 و فراتر از آن نگاه میکنیم، بدیهی است که ترندهای بسته بندی تحت تأثیر سه عنصر اصلی شکل خواهند گرفت: پایداری، نوآوری و تجربه. برای کمک به شما در ارزیابی استراتژی بسته بندی خود، این عناصر را تجزیه و تحلیل کرده و عوامل کلیدی را برای در نظر گرفتن ارائه میدهیم.
آیا روش های برتر بسته بندی دائماً در حال تغییر هستند؟
پاسخ کوتاه: بله. پاسخ طولانیتر این است که همه صنایع با ترندها، طراحیها و سبکهای مختلف دستخوش تغییر میشوند. صنعت بستهبندی نیز تفاوتی ندارد. اما چیزی که بسته بندی را منحصربهفرد میکند این است که ترندهای آن ارتباط نزدیکی با کالاهای مصرفی و مواد تولیدی دارند. بسته بندی باید به همان سرعتی که ترندها شروع شده و ویروسی میشوند، بتواند خود را با انتظارات مصرفکنندگان وفق دهد.
درحالیکه بسته بندی همیشه در حال پیشرفت است، میتوانیم الگوها یا ترندهای بزرگتری را که در طول زمان شکل میگیرند، مشاهده کنیم. چیزی شبیه به پایداری (sustainability) سالهاست که یک ترند بوده است، اما شیوههایی که بستهبندی پایداری را ایجاد و مواد اولیه را تهیه مینماید، با گذشت زمان تغییر میکند. توجه به آنچه که کارآمد است و ترند روز به شمار میرود، به کسبوکارها کمک میکند تا در مقایسه با رقبا بیربط و قدیمی نشوند.
چرا باید از ترندهای صنعت بسته بندی مطلع باشیم؟
در بازار متنوع امروزیِ تولید و کالاهای مصرفی، کسبوکارها با رقابت فزاینده و تغییر رفتار خرید مشتریان روبرو هستند؛ لذا برای موفقیت، کسبوکارهایی که میخواهند محصولات خود را به مشتریان بفروشند، باید خود را متمایز کرده و یک تجربه بهیادماندنی برای جلبتوجه در میان رقبا ایجاد نمایند.
بسته بندی، امتداد تلاشهای فروش و بازاریابی شماست. این امر نقش اساسی در موفقیت یک محصول در بازار ایفا میکند.
همچنین بسته بندی درست، به شما کمک میکند تا روی قفسهها بدرخشید، ارزشهای اصلی برند خود را ارائه دهید و یک تجربه خرید و جعبهگشایی مثبت برای مشتریان خود رقم بزنید. بااینحال، بسته بندی قدیمی یا ضعیف به همان راحتی میتواند بر درک برند تأثیر منفی بگذارد.
به همین دلیل برای تبلیغ محصولات، متمایزشدن از رقبا و جذب خریداران، آگاهی از ترندهای بسته بندی و ایجاد تغییرات برای برآوردن انتظارات، ضروری است.
بسته بندی پایدار همچنان یک روش برتر محسوب میشود
یکی از بزرگترین گرایشهایی که همچنان به رشد خود ادامه میدهد، پایداری است. بسته بندی پایدار شامل استفاده از مواد بسته بندی قابلبازیافت، قابلاستفاده مجدد یا قابل کمپوست شدن است. بسته بندی پایدار بهجای مواد بسته بندی سنتی مانند پلاستیک یا پلیاستایرن، بر روی مواد طبیعی تمرکز میکند که تأثیر مثبتتری بر محیطزیست دارند و میتوانند از انباشتهشدن در محلهای دفن زباله جلوگیری کنند.
رزین پسماند مصرفکننده (Post Consumer Resin)
پلاستیک، مادهای چندمنظوره است که چنان عمیق با جامعه ما عجین شده که حذف کامل آن غیرممکن میباشد. سیستم بازیافت برای دور نگهداشتن پلاستیک از محلهای دفن زباله و بخشیدنِ زندگی دوباره به بستهبندیهای پلاستیکی بازیافت شده، به شکلِ رزین پس از مصرف (PCR) ایجاد شد. باتوجهبه نوآوریها در روشهای فراوری PCR و ابتکارات قانونیِ مرتبط با پایداری، این ماده همچنان محبوبتر میشود و به همین دلیل، به گزینهای بسیار جذاب برای برندها جهت استفاده در محصولاتشان تبدیل میگردد.
مواد زیستی (Bio-Based Materials)
اولینترند بستهبندی پایدار به مواد تشکیلدهنده بستهبندی میپردازد. همانطور که در بالا ذکر شد، اکثر بستهبندیهای سنتی برای لایهگذاری، درزبندی و نگهداری تکمحصولی به مواد پلاستیکی متکی هستند. این پلاستیکها به طور طبیعی تجزیه نمیشوند و بنابراین فضای زیادی را در محلهای دفن زباله و اقیانوسها اشغال میکنند. همچنین پلاستیکها از سوختهای فسیلی، منابع تجدیدناپذیر، به دست میآیند.
مواد زیستی با استفاده از منابع زیستتوده تجدیدپذیر مانند محصولات گیاهی یا دریایی ساخته میشوند. این رویکرد نوآورانه با هدف رسیدگی به مسائل زیستمحیطی و کاهش زباله ناشی از پلاستیکهای یکبار مصرف است. راهحلهای بستهبندی پایدار مبتکرانه به طور فزایندهای در بین ترندهای صنعت بستهبندی محبوب میشوند.
کم، حقیقتاً زیاد است
این ضربالمثل که «کم، زیاد است» آنقدر بهکاررفته که معنای اصلی خود را ازدستداده است. بااینحال، این حکمت قدیمی در مورد ترندهای بسته بندی، در حال احیا است. مینیمالیسم فقط به تایپوگرافی مدرن و درشت و عناصر طراحی ساده اشاره ندارد. بلکه با میزان مواد مصرفی در بسته بندی و حملونقل نیز مرتبط است. درحالیکه استفاده از مواد قابلبازیافت باید یکرویه رایج باشد، اما به طور کامل مشکلات زباله ما را حل نخواهد کرد. مشاغل بهجای استفاده از مقدار زیادی پلاستیک یا مقوا برای بسته بندی محصولات، با استفاده از حداقل مواد موردنیاز برای بسته بندی و محافظت ایمن محصولات، در حال کاهش ضایعات و هزینهها هستند و ثابت میکنند که کمبودن، در واقع میتواند بیشتر باشد.
بستهبندی قابلتعویض و استفاده مجدد (Refillable and Reusable Packaging)
یکی از مهمترین چالشهای صنعت بسته بندی، مدیریت پسماند است. بسیاری از مواد بسته بندی تنها یکبارمصرف شده و سپس دور ریخته میشوند که منجر به انبوهی از زباله میگردد. تأثیر منفی زیستمحیطی بستهبندی باعث شده است تا تولیدکنندگان، مصرفکنندگان امروزی و دولتهای محلی و ایالتی نگاهی دقیقتر به چگونگی حل این معضل پسماند داشته باشند. گرایشهای جدید در بستهبندی پایدار بر کاهش زباله با بسته بندی قابلتعویض و استفاده مجدد برای مواد غذایی، محصولات آرایشی و بهداشتی و حتی لوازمخانگی تمرکز دارد.
تعهد به شیوههای تأمین پایدار
استفاده از مواد تجزیهپذیر و کاهش ضایعات بسته بندی، راههای عالی برای شروع رسیدگی به دغدغههای زیستمحیطی هستند که امروزه ما را آزار میدهند. بااینحال، شیوههای بسته بندی پایدار گسترشیافته و تعهدی وسیعتر را در بر میگیرد. کسبوکارهای سراسر جهان به طور فعال روی راهحلهای بسته بندی سازگار با محیطزیست و تأمین پایدار تمرکز میکنند تا اولویت بر مسئولیتهای زیستمحیطی بگذارند. شرکتهای پیشرو، پایداری و بسته بندی سازگار با محیطزیست را به بخشهای مهمی از هویت برند خود تبدیل کردهاند تا در جهت حفظ سیاره و ایجاد اعتماد با مشتریان خود گام بردارند.
با بسته بندی های نوآورانه، ارزش خود را بازتعریف کنید
نوآوری در بستهبندی با ادغام روزافزون فناوریهای جدید و رسانههای اجتماعی در زندگی روزمره ما، همچنان روندی صعودی دارد. جدیدترین ترندهای طراحی بستهبندی، از عناصر طراحی جسورانه تا بستهبندی هوشمند، با بهرهگیری از ویژگیهای نوآورانه، برای مرتبط ماندن در بازار امروز و جذب مخاطب هدف خود تلاش میکنند.
بهرهگیری از قدرت کدهای QR
کدهای QR سالهاست که وجود دارند، اما ادغام آنها با بستهبندی، روندی نسبتاً جدید است. بسته بندیهای امروزی با بهرهگیری از کدهای QR تعاملی، این امکان را به مشتریان میدهند تا با اسکنکردن آنها به اطلاعات بیشتری در مورد محصول، صفحات فرود اختصاصی و یا حتی فرصت برندهشدن در جوایز و شرکت در قرعهکشیها دسترسی پیدا کنند. این استفاده از فناوری در کنار بستهبندی، یک تجربه کاربری جذاب را برای مشتریان رقم میزند و فرصتی برای برقراری ارتباط با آنها در سطحی شخصیتر برای برند شما فراهم میکند.
ادغام واقعیت افزوده (AR)
واقعیت افزوده (AR) نمونه عالی دیگری از نحوه استفاده شرکتها از فناوری برای غوطهورکردن مصرفکنندگان در داستان برندشان است. AR برای بستهبندی به برندها این امکان را میدهد تا از طریق محتوای سهبعدی اطلاعاتی را ارائه دهند. درحالیکه بسته بندی سنتی میزان اطلاعات قابل اشتراکگذاری روی بسته را محدود میکند، استفاده از فناوری AR امکان به اشتراک گذاشتن دادههای بسیار بیشتری را فراهم میکند. استفاده از AR نیازمند نصب یک اپلیکیشن توسط کاربر یا اسکنکردن یک کد QR برای دسترسی به آن است، اما پس از استفاده، کاربر به یک تجربه فراگیر AR با محصول هدایت میشود. این فناوری امکان امتحان مجازی محصولاتی مانند عینک، لوازمآرایش، لباس و موارد دیگر را فراهم میکند. همچنین شرکتها از AR برای ارائه تورهای مجازی و سایر تجربیات تعاملی و به اشتراک گذاشتن پیام برند خود استفاده میکنند. این روش عالی دیگری برای ایجاد یک تجربه جذاب برای مشتری است.
بهرهگیری از چیپهای ارتباط میدان نزدیک (NFC)
در حال حاضر، از چیپهای ارتباط میدان نزدیک (NFC) بر روی بستهبندیها برای به اشتراک گذاشتن دادهها در حین حملونقل استفاده میشود. این چیپها ارتباط بیسیم دوطرفه بین دستگاهها برقرار میکنند و به مشتریان این امکان را میدهند که بهراحتی جزئیات سفارشهای خود را بررسی کرده و محمولهها را ردیابی کنند. ازآنجاییکه برای برقراری ارتباط با چیپ NFC نیازی به جفتشدن با دستگاه نیست، بررسی وضعیت محمولهها برای مشتریان آسان شده و در نتیجه، تجربه کلی مشتری بهبود مییابد.
برقراری ارتباطات تعاملی
در دنیای بستهبندی، عناصر تعاملی بهعنوان یک ترند برجسته برای سال ۲۰۲۴ ظهور کردهاند که با بهکارگیری فناوریهای جدید مانند کدهای QR و واقعیت افزوده نشان داده میشود. این ویژگیهای تعاملی به برندها این امکان را میدهند تا با مشتریان ارتباط عمیقتری برقرار کنند و از روشهای سنتی بستهبندی فراتر روند. بستهبندی تعاملی با درگیرکردن و سرگرمکردن مصرفکنندگان، فرصتی را برای تقویت تلاشهای بازاریابی و همزمان غنیسازی تجربه مشتری فراهم میکند.
راهکارهای مبتنی بر هوش مصنوعی (AI)
هوش مصنوعی (AI) تقریباً بر تمامی صنایع تأثیر گذاشته است و بستهبندی نیز از این قاعده مستثنی نیست. هوش مصنوعی در حال اثبات خود بهعنوان ابزاری توانمند برای کسبوکارهایی است که به دنبال تحقق اهداف پایداری خود هستند. هوش مصنوعی از طریق تحلیل دقیق دادههای مربوط به استفاده از بستهبندی و معیارهای ضایعات، به شرکتها کمک میکند تا تصمیمات مبتنی بر داده را اتخاذ کنند که با اهداف پایداری آنها همسو باشد. همچنین هوش مصنوعی با ارائه بینش لحظهای در مورد دردسترسبودن محصول و کمک به شناسایی روندهای مصرفکننده، به بهبود عملیات حملونقل کمک میکند.
با استفاده از ترندهای طراحی بسته بندی، با مصرفکنندگان ارتباط برقرار کنید
طراحی همواره عنصری حیاتی در بسته بندی بوده و خواهد بود. این به شما بستری را برای برجستهسازی کسبوکارتان، افزودن ارتباط به محصولاتتان و انتقال پیام شرکتتان ارائه میدهد. اگرچه ممکن است روندهای طراحی بسته بندی با گذشت زمان تغییر کند، اما آنها بر درک مشتری از برند شما تأثیر میگذارند و برای رسیدن به بازار هدف شما نیاز به بررسی دقیق دارند.
بازگشت به جسارت و کنتراست بالا
دنیای طراحی بسته بندی شاهد بازگشت قدرتمند به رنگهای درخشان، تایپوگرافی با سبک خاص و کنتراستهای چشمگیر دهههای 60 و 70 میلادی است. این رویکرد جسورانه، رنگهای روشن و عناصر طراحی با کنتراست بالا را در آغوش میکشد تا تأثیر بصری قابلتوجهی ایجاد کند که روی قفسه فروشگاه بدرخشد. بر خلاف تکیه بر ترندهای رنگهای گرادیانت سالهای اخیر، کنتراست بالا به برندها این امکان را میدهد تا بسته بندی خود را باشخصیت و رازآلودگی آغشته کنند. به آن بهعنوان “پوشاک دوپامین” برای محصولات فکر کنید. عناصر طراحی روشن و رنگارنگ، حس سرگرمی و بازیگوشی را القا میکنند که توجه شما را به خود جلب میکند. ترندهای بسته بندی امروز، با الهام از نوستالژی و نوآوریهای آیندهنگرانه، برای درگیرکردن همه حواس شما طراحی شدهاند که منجر به راهحلهای بسته بندی منحصربهفرد و غوطهور میشود.
روایت برند خود را در بسته بندی جاسازی کنید
بسته بندی فرصتی را برای کسبوکارها فراهم میکند تا برند خود را به نمایش گذاشته و پیامهای خود را با مصرفکنندگان به اشتراک بگذارند. هر داستانی که در مورد برند خود دارید، بسته بندی فضایی واضح را برای به اشتراک گذاشتن روایت شما با مشتریان فراهم میکند. شما میتوانید ابتکارات و وعدههای خود را برجسته کنید، یا حتی جزئیاتی را در مورد آنچه شما را از رقبا متمایز میکند به اشتراک بگذارید.
از فناوریهای چاپ دیجیتال و شخصیسازی استفاده کنید
با ظهور فناوری چاپ دیجیتال، شخصیسازی همچنان بهعنوان یکروند غالب در بستهبندی به شمار میرود. این فناوری، امکانات شخصیسازی را برای برندها متحول کرده است. اکنون مشتریانی که بهصورت آنلاین خرید میکنند، میتوانند جعبههایی با نام خود یا پیامهای سفارشی روی بطریها و جعبههای مجزا دریافت کنند و این امر تجربهای بهراستی منحصربهفرد و بهیادماندنی را برای آنها رقم میزند.
حواس را درگیر کنید
بستهبندی بر روی حسهای مختلفی تأثیر میگذارد. روندهای جدید در بافت، بو و طراحی بستهبندی، جذابیت و پتانسیل آن را افزایش دادهاند. ویژگیهای لمسی بستهبندی، تعامل مشتری را بالا میبرد و در عین حال باعث تقویت شناخت برند میشود. بستهبندیهای معطر در حال محبوبشدن هستند و بعد جدیدی به تجربه «جعبهگشایی» برای مصرفکنندگان اضافه میکنند.
بسته بندیهای لوکس
امروزه کسبوکارها از استراتژیهای مؤثری برای ارائه سطوح مختلف کیفیت و خدمات به مشتریان خود استفاده میکنند. بهجای داشتن یک سبک یکنواخت برای بستهبندی، کسبوکارها میتوانند طیف وسیعی از گزینهها را در یک سیستم قیمتگذاری طبقهبندیشده ارائه دهند. راهحلهای بستهبندی ممتاز به مصرفکنندگان این امکان را میدهد که یک تجربه بستهبندی سطح بالاتر و فراگیرتر، اغلب با ویژگیهای تعاملی اضافی، را انتخاب کنند. شرکتها میتوانند به طور استراتژیک از عناصر لوکس، خلاقیت یا سایر عناصر برندسازی در بستهبندیهای ممتاز خود برای ایجاد یک هویت تجاری منحصربهفرد و بهیادماندنی استفاده کنند.
تطبیقپذیری با ترندهای جدید بسته بندی، رویکردی برای آینده
بسیاری از کسبوکارها بهاشتباه اهمیت روندهای بسته بندی را نادیده میگیرند، درحالیکه این روندها دائماً در حال تغییر و پیشرفت هستند. بااینحال، تطبیقپذیری و درک این ترندها به نفع برند شما خواهد بود و حتی میتواند به شما در حفظ جایگاهتان در بازار پرنوسان کمک کند. کسبوکارها با حفظ انعطافپذیری و رصد دقیق روندها و تغییرات نوظهور، میتوانند برندی خلق کنند که به طور یکپارچه مفاهیم جدید را در عین حفظ اهداف بسته بندی خود ادغام کند. این رویکرد پیشگیرانه میتواند به شرکتها در حفظ رقابت و ارتباط کوثر با مصرفکنندگان در چشمانداز پویای بازار کمک کند.