در دنیای شلوغ و پر رقابت امروز، بسته بندی محصول بهعنوان اولین نقطه تماس با مشتری، جایگاهی حیاتی در جلبتوجه و جذب مخاطب دارد. در این میان، رنگ نیز بهعنوان عنصری قدرتمند، در انتقال پیام و ایجاد تمایز برند، نقشی کلیدی ایفا میکند.
انتخاب رنگ مناسب برای بسته بندی محصول، نهتنها از نظر زیبایی و جذابیت بصری حائز اهمیت است، بلکه میتواند در برقراری ارتباط با مخاطب، القای حس و پیام برند، و در نهایت، افزایش فروش محصول، موثر واقع شود.
نحوه انتخاب رنگ مناسب برای بسته بندی
هر رنگ، حامل پیامی خاص و احساسی منحصربهفرد است و رفتار خرید مصرفکننده به ما میگوید که مصرفکنندگان تحتتأثیر چه رنگهایی در بسته بندی قرار میگیرند؛ لذا هنگام انتخاب مناسبترین رنگ برای بستهبندی محصول خود، باید چندین نکته را در نظر داشته باشید که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.
1. به خریدار فکر کنید
مشتریان شما باید بتوانند با رنگهایی که انتخاب میکنید ارتباط برقرار کنند. همیشه بازار هدف را در نظر گرفته و نیازها و انگیزههای آنها مانند سن، جنسیت، وضعیت اقتصادی و تحصیلات را درک کنید. بهعنوانمثال، رنگهای قرمز و زرد کلاسیک مکدونالد نشانهای از انرژی و جوانی است که مخاطب هدف آنها میتواند با آن ارتباط برقرار کند.
2. از بسته بندی بهعنوان معرف محصول استفاده کنید
گاهی اوقات، بستهبندیها درمورد محتویات محصول به مشتریان اطلاعات میدهند. به طور مثال رنگ بطری شامپو میتواند به خریدار در مورد ترکیبات آن سرنخهایی بدهد.
3. در میان رقبا بدرخشید
قطعاً نمیخواهید محصول شما، در میان صدها محصول روی قفسه ناپدید شود؛ بلکه میخواهید به چشم بیاید؛ بنابراین با انتخاب رنگ منحصربهفرد یا متمایز از رقبا، احتمال دیدهشدن و به یاد ماندن محصول خود را افزایش خواهید داد. بهعنوانمثال، دو غول نوشابهسازی، کوکاکولا و پپسی، از رنگهای اصلی متضاد، قرمز و آبی استفاده میکنند. راههایی برای تحلیل رنگهای بسته بندی رقیب وجود دارد که به شما در تصمیمگیری کمک میکند.
4. رنگ بسته بندی، پیامرسان پنهان محصول
رنگ انتخابی برای بستهبندی میتواند به طور ناخودآگاه پیامی که میخواهید به خریداران منتقل کنید را برساند. آیا میخواهید محصول را آرامشبخش یا سرگرمکننده جلوه دهید؟ آیا محصول به سلامتی یا امنیت ربط دارد؟ آیا حس لوکس بودن یا پیچیدگی را تداعی میکند؟ برای مثال، رنگ سفید کلاسیک کمپانی اپل، محصولات این برند را باکیفیت و برتر نشان میدهد.
5. برندسازی را در نظر داشته باشید
اجازه ندهید صدای برند شما در بسته بندی محصول، پنهان یا گم شود. بلکه داستان برند شما باید به طور یکپارچه از طریق رنگها و طراحی بسته بندی منتقل گردد. در نظر بگیرید برند شما بیانگر کدام مسئله است و میخواهید چه کیفیتی را درمورد سازمان خود آشکار سازید؟
بهعنوانمثال، زمانی که T-mobile تصمیم گرفت لوگوی صورتی پررنگ را برای برند خود انتخاب کند، اکثر ارائهدهندگان تلفن همراه، رنگهای مشکی، آبی و قرمز داشتند و همین انتخاب این شرکت را متفاوت و متمایز کرد.
6. ترجیحات فرهنگی را در نظر بگیرید
رنگها دارای معانی فرهنگی متفاوتی هستند. فرهنگ و میراث مصرفکنندگان خود را برای دستیابی به ترکیب رنگها در نظر گرفته و رعایت کنید. بهعنوانمثال، رنگ قرمز نشاندهنده خوششانسی در چین است و رنگ سفید در فرهنگهای شرقی و غربی، معانی متفاوتی دارد.
7. هماهنگی با طراحی بسته بندی و فونت را حفظ کنید
رنگهای انتخابی شما باید با طراحی بستهبندی و فونتی که انتخاب میکنید بهخوبی هماهنگ باشند. شاید پیشپاافتاده به نظر برسد، اما خلاقیت و نوآوری در این انتخاب کار چندان دشواری نیست. فونتهایی که انتخاب میکنید نیز پیامی را به خریداران شما منتقل میکنند و رنگها باید با این پیام همخوانی داشته باشند.
8. به رنگهای اصلی برندتان پایبند باشید
درحالیکه برای بستهبندی یک محصول جدید، کمی خلاقیت و تغییر رنگ اشکالی ندارد، باید ثبات رنگ و هویت برند را حفظ کنید. این یعنی مشتریان با دیدن هر بستهبندی و رنگی، باید بتوانند برند شما را تشخیص دهند. مثلاً وقتی مازا بطریهای خود را با شکل جدیدی به بازار عرضه کرد، همچنان از رنگهای زرد و قرمز سنتی خود استفاده نمود. شما میتوانید از طریق شدت و سایه رنگها نیز، این ثبات را حفظ کنید.
2
قدرت پنهان رنگها
رنگهای مختلف به طرق مختلف بر رفتار و احساسات انسان تأثیر میگذارند و احساسات فرد به یکرنگ خاص به طور غیرارادی تحریک و توسط روانشناسی رنگها هدایت میشود. بهعنوانمثال، رنگهای روشنتر باعث کاهش جدیت بستهبندی میشوند، مشکی به هر بستهبندی زیبایی میافزاید، خاکستری یا قهوهای بستهبندی را محافظهکار یا مردانه میکنند، صورتی رنگی زنانه میافزاید، درحالیکه قرمز توجه را به خود جلب میکند.
سایه و شدت رنگ نیز در نمای بسته بندی محصول نقش مهمی دارند. این دو گزینه بهراحتی میتوانند یکرنگ کسلکننده یا خیلی روشن را جذاب کنند.
بیایید نگاهی به رنگهای محبوب و درک تجاری آنها بیندازیم.
• رنگ سفید در بسته بندی
ویژگیها: سادگی، ظرافت، خلوص
برندهای استفادهکننده: اپل، داو، محصولات کودک هیمالیا
سفید یک رنگ بسته بندی است که اغلب برای بیان ساده، ایمن و سنتی بودن محصول استفاده میشود. بهعنوانمثال، اپل همیشه سادگی دستگاههای خود را برجسته میکند و تمام بستهبندیهای آیفون یا آی پد سفید است. استفاده از رنگ سفید اغلب در ترکیب با رنگهای دیگر برای تقویت یا تغییر ادراک تأکید میشود.
• رنگ مشکی در بسته بندی
ویژگیها: پیچیدگی، قدرت، اقتدار
برندهای استفادهکننده: زارا، کوچ
بهطورکلی رنگ مشکی برای محصولات گرانقیمت استفاده شده و حس لوکس بودن، کلاس و ظرافت را منتقل میکند. این رنگ نیز مانند رنگهای سفید یا خاکستری، میتواند با رنگهای دیگر ترکیب شده و برجسته شود. علاوه براین چاپ طلایی یا نقرهای متالیزه روی بسته بندی مشکی مات ظاهری مجلل برای آن ایجاد میکند.
• رنگ آبی در بسته بندی
ویژگیها: قدرت، صداقت، قابلاعتماد بودن، هماهنگی، آرامش
برندهای استفادهکننده: ژیلت، پپسی
وقتی صحبت از بسته بندی محصول میشود، رنگ آبی صرفنظر از سن یا جنسیت مشتری بالقوه یکی از ایمنترین رنگها برای استفاده است. انتخاب رنگ آبی مناسب میتواند به شما اجازه دهد تا بازار خاصی را هدف قرار دهید. بهطورکلی، سایههای تیرهتر آبی برای مخاطبان مسنتر و رنگهای روشنتر یا زندهتر برای مشتریان جوانتر جذاب هستند.
• رنگ قرمز در بسته بندی
ویژگیها: هیجان، اشتیاق، قدرت
برندهای استفادهکننده: کوکاکولا، کی اف سی، نسکافه
رنگ قرمز باتوجهبه تناژی که استفاده میکنید، میتواند چیزهای زیادی را نشان دهد. سایههای تیرهتر با محصولاتی لوکس و حرفهای و سایههای روشنتر با محصولات سرزنده و پرانرژی مرتبط هستند که معمولاً ارزش بازار پایینتری دارند. استفاده از تزیینات طلایی یا نقرهای در ترکیب با رنگ قرمز، به افزایش ارزش محصول کمک میکند.
• رنگ سبز در بسته بندی
ویژگیها: امنیت، رشد، هماهنگی
برندهای استفادهکننده: ایسر، استارباکس، لاگوست
سبز رنگ اصلی برای محصولات ارگانیک سازگار با محیطزیست، طبیعی یا سالم است. مانند قرمز، سایههای سبز تیرهتر اغلب با محصولات لوکستر مرتبط هستند، درحالیکه سایههای روشن برای محصولات مرتبط با ایمنی یا تغذیه استفاده میشوند.
سخن پایانی
انتخاب رنگ مناسب برای بسته بندی محصول، یک فرایند علمی و خلاقانه است که نیازمند دانش و تجربه کافی در زمینه روانشناسی رنگها، طراحی و بازاریابی دارد.
با انتخاب رنگهای مناسب و استفاده خلاقانه از آنها، میتوانید بسته بندی محصول خود را به ابزاری قدرتمند برای جذب مخاطب، ارتقا برند، و افزایش فروش تبدیل کنید.
هنگام انتخاب رنگهای بسته بندی، مشتریان و برند خود را در خط مقدم نگه دارید. همچنین اگر به دنبال برندسازی مجدد یا ایجاد بسته بندی برای یک محصول جدید هستید، توجه به سلیقه و دلخواه مشتریان اهمیت بالایی دارد.