عملکرد یک بسته‌بندی مناسب چگونه باید باشد؟

بسته‌بندی از مراحل مهم در تولید و عرضه محصولات به بازار است. زمانی که کالاها تولید شوند، مورد بسته‌بندی قرار گرفته و آماده ارائه به بازار می‌شوند. بسته‌بندی به عنوان یک عامل محافظتی عمل کرده و محصول را از عوامل محیطی به خوبی حفظ می‌کند. همچنین بسته‌بندی‌ها در جذب مشتری تاثیر زیادی دارند و میتوانند به افزایش فروش آنها کمک نمایند. برای همین میتوان گفت بسته‌بندی به نوعی هویت یک محصول و کالا را نشان می‌دهد و باید مورد توجه تولیدکنندگان قرار بگیرد. در ادامه مطلب به عملکرد بسته‌بندی مناسب پرداخته و با موارد مهم در این رابطه بیشتر آشنا خواهیم شد.

چرا به بسته‌بندی سفارشی برای محصولات نیاز است؟

 

چرا به بسته_بندی سفارشی برای محصولات نیاز است؟

 

بسته‌بندی‌های سفارشی به تولیدکننده امکان می‌دهند تا شخصیت و هویت منحصربفرد برند و محصول خود را به نمایش بگذارد. این یک نمایش بصری از رنگ‌ها، عناصر طراحی و لوگوی برند است که میتواند در جذب مشتری بسیار تاثیرگذار باشد. البته بسته‌بندی تنها از نظر ظاهری اهمیتی ندارد و مزایای دیگری هم دارد. بسته‌بندی‌ مناسب تضمین می‌کند که محصول از ضربه، شکستگی و غیره در زمان حمل و نقل محافظت می‌شود. زمانی که مشتریان به این موارد پی ببرند، حس اطمینان و لذت بیشتری را از خرید تجربه می‌کنند.

ویژگی‌های بسته‌بندی از دیدگاه‌های مختلف

بسته‌بندی را از دید سه نوع مخاطب میتوان مورد بررسی قرار داد:

  • بسته‌بندی از دید مشتری: بسته‌بندی به عنوان عامل نگهدارنده و محافظ محصول است.
  • بسته‌بندی از دید بازرگانی: بسته‌بندی خوب به عنوان هویت و شخصیت کالا و محصول است.
  • بسته‌بندی از دید تولیدی: آخرین هزینه تولید در بسته‌بندی محصول است.

وظایف یا عملکرد بسته‌بندی مناسب

  • عملکرد تکنیکی و کاربردی

مهمترین وظیفه بسته‌بندی، حفاظت از محصول است. محافظ باید به گونه‌ای باشد که محصول را به خوبی پوشش داده و آن را به طور کامل در بر بگیرد. این محافظ‌ها باید از محصول در برابر ضربه و تکان محافظت کنند و در عین حال تحمل وزن کالا را داشته باشند. برای رسیدن به چنین مواردی هم نیاز به استفاده از دستگاه‌های بسته‌بندی مناسب است که همواره به تکنولوژی و فناوری‌های موجود در آنها افزوده می‌شود. تنوع دستگاه‌های بسته‌بندی بسیار زیاد است و هر یک قابلیت‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. برای همین تولیدکننده میتواند بر اساس نوع محصول و شرایط خود یک دستگاه بسته‌بندی مناسب را خریداری نماید.

  • عملکرد تبلیغاتی

بسته‌بندی عامل مهمی در جذب مشتری است و نیاز به طراحی گرافیکی مناسب و سازگار با محصول دارد. طراحی بسته‌ها یکی از بخش‌های مهم در تولید و بازاریابی محسوب می‌شود. پیش از شروع کار طراح باید تحقیقات جامعی نسبت به محصول انجام دهد و اطلاعات کاملی را گردآوری کند. همچنین طراح باید نسبت به مشخصات محصول، موارد مصرف، عادات خرید مصرف کنندگان و … آشنایی داشته باشد تا بتواند بهترین طراحی را برای بسته‌ها انجام دهد.

  • عملکرد اقتصادی

اهمیت بسته‌بندی از نظر اقتصادی، به افزایش طول عمر محصول ارتباط دارد. با توجه به ویژگی‌های محصول و انتخاب یک بسته‌بندی مناسب میتوان مدت زمان ماندگاری محصول را افزایش داده و از این طریق به فروش بیشتر و سود بالاتری دست پیدا کرد. اهمیت دیگری که در استفاده از بسته‌بندی محصولات مدنظر است، بهبود شرایط حمل و نقل، انبارداری و عرضه محصول است. محصولات چه در حالت خرده فروشی و چه در حالت عمده فروشی باید با بسته‌بندی مناسبی آماده ارائه به بازار شوند.

  • عملکرد اطلاع رسانی

تولیدکنندگان با در نظر گرفتن برداشت دقیقی از گروه هدف یا همان مشتری، میتوانند شاهد رشد تولید و سود ناشی از آن باشند. بسته‌بندی یا عامل محافظت از محصول میتواند به یکی از عوامل اصلی فروش محصول تبدیل شود و همچون حلقه اصلی زنجیر تولید کننده را به مصرف کننده مرتبط کند.

پرکاربردترین متریال در صنعت بسته‌بندی

 

پرکاربردترین متریال در صنعت بسته_بندی

 

بسته‌بندی از چندین نظر قابل دسته‌بندی و تفکیک است که از جمله آنها میتوان به مواد اولیه مصرفی در بسته‌بندی و دستگاه‌ها و ماشین آلات موجود برای این کار اشاره کرد. ماشین آلات و تکنولوژی بسته‌بندی‌های فلزی، امکان استفاده از تجهیزات جهت ساخت، پر کردن و بستن درب قوطی‌های فلزی را فراهم می‌کنند. شیشه هم جزو متریالی است که با ترکیبی از کارایی، زیبایی و بهداشتی بودن برای بسیاری از کالاها از جمله مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاغذ و مقوا جزو متریالی هستند که از زمان‌های قدیم تا به امروز در صنعت بسته‌بندی وجود داشته‌اند و تقریبا برای هر نوع محصول تولیدی قابل استفاده هستند. چوب نیز برای ساخت جعبه یا صندوق‌های چوبی و پلاستیک جهت بسته‌بندی اقلام مختلف به خصوص مواد غذایی پرکاربرد است. هر یک از متریال اشاره شده از نظر هزینه، استحکام، زیبایی، جذابیت و تناسب با محصول با هم تفاوت دارند و تولیدکننده باید از نوع مناسب آن برای محصول خود استفاده نماید. بر این اساس میتوان تکنولوژی و ماشین آلات صنعت بسته‌بندی را به موارد زیر تقسیم کرد:

  • ماشین آلات و تکنولوژی بسته‌بندی‌های فلزی
  • ماشین آلات و تکنولوژی بسته‌بندی‌های سلولزی
  • ماشین آلات و تکنولوژی بسته‌بندی‌های شیشه‌ای
  • ماشین آلات و تکنولوژی بسته‌بندی‌های پلاستیکی
  • ماشین آلات و تکنولوژی بسته‌بندی‌های ترکیبی

معرفی دستگاه‌های صنعت بسته‌بندی

 

معرفی دستگاه_های صنعت بسته_بندی

 

دستگاه‌های بسته‌بندی شامل انواع مختلفی هستند و به انواعی همچون دوخت پلاستیک، بسته‌بندی وکیوم، تاریخ‌زن، شیرینگ و … تقسیم می‌شوند.

  1. دستگاه دوخت پلاستیک: دوخت رومیزی، دوخت پدالی، دوخت ریلی رومیزی، دوخت ریلی عمودی، دوخت ریلی دمنده و مکنده
  2. دستگاه تاریخ‌زن: تاریخ‌زن دستی حرارتی، تاریخ‌زن نیمه اتومات حرارتی، تاریخ‌زن لیبل، تاریخ‌زن رگباری، جت پرینتر
  3. دستگاه بسته‌بندی وکیوم: دستگاه بسته‌بندی وکیوم رومیزی با تزریق گاز، دستگاه بسته‌بندی وکیوم دو کابین، دستگاه بسته‌بندی وکیوم عمودی، دستگاه بسته‌بندی وکیوم افقی، دستگاه بسته‌بندی وکیوم اتوماتیک
  4. دستگاه شیرینگ: شیرینگ کابینی، شیرینگ تونلی، شیرینگ پلی اتیلن
  5. دستگاه کارتن چسب‌زن: دستگاه چسب‌زن اتوماتیک و پنوماتیک، دستگاه چسب‌زن دو موتوره و سه موتوره
  6. دستگاه سیل لیوانی: دستگاه سیل القایی، دستگاه سیل طلقی، دستگاه اسکین پک

چند راه جهت جذابیت و بهبود بسته‌بندی محصولات

  • تمرکز روی بسته‌بندی‌های کوچک

حجم و وزن بسته‌ها در هزینه‌های حمل و نقل و انبارداری تاثیر زیادی دارد. برخی از مشتریان هم از خرید محصول با بسته‌بندی‌های بیش از حد بزرگ امتناع می‌کنند. برای همین بهتر است بسته‌بندی محصولات تا حد امکان کوچک در نظر گرفته شوند.

وزن بسته‌بندی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. بسته‌بندی‌های سنگین میتوانند در زمان حمل دردسرساز شوند. بسته‌های بیش از حد سبک هم میتوانند سبب شک و تردید نسبت به محصول موجود در آن شوند. برای همین ایجاد تعادل در وزن بسته‌ها بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد. هدف بسته‌بندی این است که نه تنها مشتریان، بلکه خرده‌فروشان نیز به راحتی و بدون دردسر از آن استفاده ‌کنند و آن را به آسانی حمل نمایند.

  • سهولت در باز شدن

 

سهولت در باز شدن

 

اولین برخورد مشتری با محصول خریداری شده بسیار مهم است. برای همین مهم است که به باز شدن ساده بسته‌بندی نیز توجه شود. بسته‌بندی مناسب علاوه بر شکیل بودن باید به راحتی قابل باز شدن باشد و مشتری را به زحمت نیندازد. از این رو هنگام طراحی بسته بندی توجه به ساختار و میزان کاربرپسند بودن آن اهمیت زیادی دارد.

  • درج نام تجاری یا برند بر روی بسته

تقریبا تمام محصولات موجود در فروشگاه‌ها، شامل نام برند تولید کننده هستند. اما تنها نام برند مهم نبوده و باید بر روی طراحی گرافیکی بسته نیز تمرکز شود. با این کار میتوان بسته‌ها را به صورت جذابی طراحی کرده و از این طریق در ذهن مخاطب ماندگارتر شد.

  • خلاقیت در بسته‌بندی

 

خلاقیت در بسته_بندی

 

در طراحی بسته‌بندی بهتر است از هر فرصتی جهت معرفی برند و نام تجاری استفاده گردد. در حال حاضر که دنیای پر از رقابتی در فروش محصولات حاکم است، باید سعی کنید برند خود را به مخاطبان بشناسانید و موجب اعتماد و خرید آنها شوید.

  • تعریف داستان کسب و کار روی بسته‌ها

با یک یا چند جمله در رابطه با کسب و کار خود میتوانید به جذب بیشتر مشتریان کمک کنید. بسته‌بندی فرصت مناسبی برای ارائه اطلاعات کاربردی در رابطه با بیزینس به مشتریان است و میتواند حس خوبی را به آنها انتقال دهد.

  • استفاده از اقلام مختلف در بسته‌بندی

 

استفاده از اقلام مختلف در بسته بندی

 

چسب پهن، کاغذهای رپ اختصاصی و … همگی میتوانند متناسب با برند تولیدکننده ساخته شوند. در صورتی هم که بودجه موجود برای بسته‌بندی محدود باشد، میتوان از یکی از موارد که بیشترین سودآوری را دارد استفاده کرده و از طریق آنها بسته‌ها را سفارشی و خلاقانه ارائه کرد.

  • استفاده از برچسب‌های سفارشی

برچسب‌هایی نظیر برچسب تشکر، برچسب هدیه و غیره که حاوی مطلبی شخصی برای مشتریان است، میتواند به جذابیت بیشتر بسته‌ها کمک کند. این کار باعث می‌شود تا مشتری با محصول و برند احساس صمیمیت پیدا کند و به آن وفادار بماند.

  • سبز بودن بسته‌بندی

منظور از سبز بودن بسته‌بندی، سازگاری آن با محیط زیست است. استفاده از بسته‌بندی سازگار با محیط زیست برای بسیاری از مشتریان جذاب و مهم است و میتواند منجر به تمایل بیشتر آنها برای خرید محصول شود. برای همین با انتخاب بسته‌بندی‌های پایدارتر، قابل استفاده مجدد و قابل بازیافت میتوانید وجهه شرکت و برند خود را بهبود ببخشید.

جمع بندی

در این مطلب با عملکرد بسته‌بندی مناسب صحبت کردیم و با 4 عامل مهم در این زمینه یعنی عملکرد تکنیکی و کاربردی، تبلیغاتی، اقتصادی و اطلاع‌رسانی آشنا شدیم. همچنین به چند راهکار موثر جهت افزایش جذابیت بسته‌بندی‌ها اشاره کردیم. برای بسته‌بندی محصولات خود میتوانید از دستگاه‌های پیشرفته و به روز شرکت خاور وکیوم استفاده کنید و آنها را به بهترین نحو ممکن به بازار عرضه نمایید.

 

این پست چقدر برایتان مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب