نقش بسته بندی در بازاریابی و فروش محصول

یکی از مهمترین عوامل در بازاریابی، تبلیغات است. و اخیرا بسته بندی نیز یکی از عناصر قدرتمند بازاریابی و فروش شده است. برخی می گویند نقش بسته بندی در بازاریابی و فروش از نقش تبلیغات برجسته تر است، زیرا در جلب توجه مشتری تاثیر بسزایی دارد. برخی نیز می گویند هدف بازاریابی بسیار والاتر است و فقط تبلیغات را مهم می دانند.

ولی استدلال ما این است که بسته بندی نیز خود به نوعی تبلیغ است و نقش بسته بندی در بازاریابی و فروش و حتی تبلیغات بسیار مهم است.

در ادامه عوامل و نقش های بسته بندی را در یک سازمان یا محصول مورد بررسی قرار می دهیم.

چرا بسته‌بندی مهم است؟

چرا بسته بندی مهم است؟

بسته‌بندی نه تنها بر روی جذب مشتری تاثیر دارد، بلکه مزایای دیگری نیز دارد. در واقع میتوان گفت بسته‌بندی در موارد زیر تاثیرگذار است:

  • بسته‌بندی بر روی محافظت از محصول تاثیر دارد. چرا که کلیه محتویات داخل بسته قرار گرفته و از آسیب به آن جلوگیری می‌شود.
  • وجود بسته‌های مناسب باعث می‌شود تا مشتریان محصول را به راحتی حمل کنند و از آسیب به محتویات هنگام حمل و جابجایی جلوگیری شود.
  • از طریق بسته‌بندی میتوان با مشتریان ارتباط برقرار کرد.

فراموش نکنیم که هدف اصلی بسته‌بندی محصولات، حفاظت از محتویات آن در برابر ضربات، گرد و غبار، آلودگی، کثیف شدن، نشتی و موارد دیگر است. برای همین است که بسته‌بندی بسیار مهم است و بسته به نوع محصول، باید از بسته‌های مناسبی برای آنها استفاده شود. در ادامه به دیگر کاربردهای بسته‌بندی و نقش آن اشاره خواهیم کرد.

دلایل اهمیت و مزایای بسته بندی

  • کمک به تراکم محصولات

بسته‌بندی به انسجام محصول کمک می‌نماید. این یعنی میتوان از طریق بسته‌بندی مناسب، به اشغال فضای کمتر محصول در قفسه‌های فروشگاه کمک کرد.

  • راحتی مصرف کننده

بدون شک بسته‌بندی بر روی راحتی و آسایش مشتریان و مصرف کنندگان نقش دارد. تصور کنید برخی از محصولات از بسته‌بندی برخوردار نباشند و مشتری مجبور به حمل آنها بدون بسته‌بندی باشد. بدون شک حمل محصول در چنین شرایطی سخت است. برای همین میتوان گفت بسته‌بندی‌های مناسب بر روی حمل و نقل و نگهداری تاثیر زیادی دارند و سبب انجام آنها بدون اتلاف وقت می‌شود. علاوه بر این از طریق بسته‌بندی میتوان محصولات را به راحتی شناسایی کرده و از هم تفکیک کرد.

  • حفاظت از محصول

حفاظت از محصول

همانطور که گفته شد بسته‌بندی بر روی حفاظت از محصول نقش مهمی دارد. در واقع با این پوشش‌ها میتوان از محتویات داخل بسته‌بندی در برابر گرما، نور، رطوبت، گرد و خاک، آلودگی، هوازدگی و غیره محافظت کرد. در بین محصولات، مواد غذایی به بسته‌بندی‌های مهر و موم شده احتیاج بیشتری دارند. چرا که در صورت جریان هوا در داخل محتویات بسته، در طعم، عطر و حتی ظاهر آنها تغییر ایجاد می‌شود. علاوه بر این بسته‌بندی مناسب از خرابی، کپک زدگی و فاسد شدن نیز جلوگیری می‌کند.

  • حمل و نقل آسان

با استفاده از بسته‌بندی، میتوان محصولات را به راحتی حمل کرد و از جایی به جای دیگر منتقل کرد. همچنین قرارگیری و چیدمان محصولات با وجود بسته‌بندی در کنار هم راحت‌تر بوده و آسیبی به محتویات آنها در چنین شرایطی وارد نمی‌شود.

  • ارائه دستورالعمل برای مصرف کننده

از طریق بسته‌بندی میتوان اطلاعات زیادی را به مصرف کننده منتقل کرد. در واقع میتوان بر روی بسته‌های محصولات، اطلاعاتی راجع به نحوه مصرف و یا موارد دیگر را درج کرده و از این طریق به مشتری و مصرف کننده کمک کرد.

  • تفکیک آسان محصولات

با وجود بسته‌بندی میتوان محصولات را به راحتی از یکدیگر تفکیک کرد. در واقع هر بسته‌بندی می‌تواند منحصر به یک محصول باشد و از این طریق سبب تمایز محصولات با هم شود. این ویژگی باعث می‌شود تا مشتریان هنگام خرید بتوانند محصولات را به آسانی از هم تفکیک کنند و محصول مورد نظر خود را به راحتی انتخاب و خریداری نمایند.

ارائه اطلاعات و کارایی محصول به مشتری

یکی از اولین نقش هایی که بسته بندی ایفا می کند، بخصوص در فروش محصولات جدید، اطلاعاتی است که روی بسته بندی ارائه می شود. بطور مثال این اطلاعات می تواند دستور پخت محصولات غذایی، نحوه استفاده از یک محصول الکترونیکی جدید و حتی دستورالعمل ها و اقدامات لازم در طول استفاده از یک محصول خاص را ارائه دهد.

بنابراین، هنگامی که محصولات در مقادیر زیادی فروخته می شوند، شما نمی توانید یک فروشنده برای هر مشتری داشته باشید، اینجاست که نقش بسته بندی در انتقال اطلاعات به مشتری برجسته می شود.

در تصویر زیر مثالی از بسته بندی پاستا آورده شده که دستورات آشپزی، طرز تهیه و همچنین اطلاعات اضافی مانند ارزش غذایی و ترکیبات را ارائه می کند.

نقش بسته بندی : ارائه اطلاعات و کارایی محصول به مشتری
نقش بسته بندی : ارائه اطلاعات و کارایی محصول به مشتری

خلاقیت در بسته بندی به فروش کمک می کند

نمونه محصولات زیادی وجود دارد که نقش بسته بندی خلاقانه در افزایش فروش آنها و جلب توجه مشتری تاثیر گذار بوده. به عنوان مثال به نحوه طراحی بسته بندی آدامس تریدنت، پسته و توت فرنگی که با بسته بندی وکیوم فرمینگ ساخته شده، نگاهی بیاندازید.

خلاقیت در بسته بندی
خلاقیت در بسته بندی

چنین نوآوری در بسته بندی بی شک منجر به افزایش فروش می شود، زیرا مشتریان یک بسته بندی مناسب و شیک را به بسته بندی نامناسب ترجیح می دهند.

همچنین به بسته بندی های نوآورانه زیر نیز توجه نمایید.

بسته بندی آبمیوه ها طوری است که انگار میوه ها را قاچ کرده اند.

بسته بندی ماکارانی در تصویر زیر بسیار جذاب و خلاقانه است طوری نگاه هر خریداری را به خود جلب می‌کند.

به شخصه اگر در فروشگاه با چنین بسته بندی هایی روبرو شوم قطعا انتخاب من خواهند بود.

خلاقیت در بسته بندی
خلاقیت در بسته بندی

کاربردپذیری

بسته بندی علاوه جلب توجه و تبلیغ محصول، وظیفه محافظت از آن را نیز به عهده دارد.

در واقع محاظت، ایمن نگهداشتن، متناسب بودن و حمل و نقل، وظایف و کاربردهایی است که بسته بندی در آن ها نقش دارد.

حتی محصولات ساده مانند شیر و مواد غذایی مانند نمک و شکر بسته بندی می شوند، چون در نهایت شما نمی‌خواهید که مورچه‌ها یا سایر آفات به این محصولات برسند. بنابراین اساسی ترین کاربرد بسته بندی، محافظت از محصول است.

سودمندی و کاربرد پذیری محصول را می توان با تغییر در طراحی بسته‌بندی نیز افزایش داد. به عنوان مثال بطری ها و ظروف ذخیره سازی و جعبه تیشرت برای افزایش بهره وری محصول طراحی شده اند. و به نوعی کاربرد دو منظوره دارند.

کاربردپذیری بسته بندی
کاربردپذیری بسته بندی

نقش بسته بندی در نام تجاری / طراحی بسته بندی

در بسیاری از موارد شناسایی نام تجاری و تصویر برند به بسته بندی محصول بستگی دارد.

به عنوان مثال، بیسکویت مادر که با بسته بندی خاص خود شناخته شده است و بسیار دوست داشتنی و خاطره انگیز است.

نقش بسته بندی در نام تجاری / طراحی بسته بندی
نقش بسته بندی در نام تجاری / طراحی بسته بندی

علاوه بر بیسکویت مادر نام های تجاری دیگری نیز وجود دارند که با سبک بسته بندی خود بسیار محبوب هستند، محصولات شرکت مینو مثل پفک، ساقه طلایی و … که بسیار دوست داشتنی و خاطره انگیز هستند و از سال ها پیش به همین نام و با همین بسته بندی شناخته می شوند.

نقش بسته بندی در نام تجاری / طراحی بسته بندی
نقش بسته بندی در نام تجاری / طراحی بسته بندی

چنین محصولاتی که با بسته بندی و رنگبندی خاص نماد شرکت تولید کننده می باشند و برای هر مصرف کننده ای این محصولات شناخته شده و معتبر است.

شناخت برند / بازشناسی برند

شناخت برند به این معناست که مشتری ، به محض برخورد با نشانه‌های برند مانند آرم ، شعار، بسته بندی، رنگ و حتی آهنگ تبلیغاتی ، متوجه شود که قبلاً با این برند مواجه شده و آن را می‌شناسد. در چنین مواقعی مشتری به برندی که برایش آشناتر باشد بهتر اعتماد کرده و محصولات آن برند شانس بیشتری در فروش دارند.

لازم است که برای شناخته شدن به نقش بسته بندی در نام تجاری توجه ویژه ای شود.

برای شناخته شدن نام تجاری باید به محصول، بسته بندی، طراحی بسته بندی، آرم و شعار بسیار اهمیت داد، تا رفته رفته در بین مردم جا بیافتد و قابل اعتماد شود.

در تصویر زیر چند برند شناخته شده و موفق را مشاهده کنید.

شناخت برند / بازشناسی برند
شناخت برند / بازشناسی برند

تمایز

نقش کلیدی بسته بندی، ایجاد تمایز بین محصولات مشابه و محصولات شرکت رقیب است.

اگر به محصولات پرژک و صحت نگاهی بیاندازید، به شما می گویند که بسته بندی می تواند بین محصولات متفاوت باشد. هر شامپویی بسته بندی، رنگ بندی و طراحی و حتی خواص خاص خود را دارد. و هنگامی که خریدار به سوپرمارکت می رود می تواند شامپوی سیاه یا طلایی را خریداری نماید! به این ترتیب نام تجاری و رنگ بسته بندی شما در ذهن خریدار می نشیند و این به معنی متفاوت بودن محصول شماست.

تمایز در بسته بندی
تمایز در بسته بندی

همانطور که گفتیم بسته بندی نیز نوعی تبلیغ می تواند باشد.

ممکن است برای خرید به فروشگاهی بروید و با واژه «یکی بِخَر، دو تا بِبَر!» مواجه شوید. و شرکتی در ازای خرید یک محصول، کالای دیگری را به رایگان تقدیم کند. به طور مثال با خرید یک بسته میگو یک بسته دیگر را مجانی به شما بدهد.

تبلیغات (بسته بندی تبلیغاتی)
تبلیغات (بسته بندی تبلیغاتی)

یا با خرید یک ژیلت، ژل اصلاح و حوله یا چند تیغ را مجانی بگیرید.

تبلیغات (بسته بندی تبلیغاتی)
تبلیغات (بسته بندی تبلیغاتی)

چنین تبلیغاتی بی گمان به بسته بندی وابسته است و همراه با محصول پیش می رود.

تصمیم گیری

در آخر، نقش اصلی بسته بندی در تصمیم گیریِ مشتری است. به نوعی بسته بندی آخرین فروشنده محصول است! و در تصمیم گیری مشتری تاثیر مستقیم دارد، به همین دلیل بسیار حائز اهمیت است.

پیش می آید که شما برای تبلیغات، شناخته شدن برند، بازاریابی و فروش سرمایه گذاری های زیادی کنید و مشتری ها را به فروشگاه یا پشت ویترین فروشگاه بکشانید، در بیشتر مواقع تصمیم گرفته شده توسط مشتری برای خرید، تحت تاثیر بسته بندی محصول قرار می گیرد. برای مثال یک فلسفه قدیمی هست که می گوید بیشتر مردم با دیدن جلد زیبای یک کتاب راغب به خرید آن کتاب می شوند.

بنابراین، نحوه بسته بندی و پوشش محصول تاثیر مستقیمی در فروش آن دارد.

تاثیر جلد کتاب در فروش آن
تاثیر جلد کتاب در فروش آن

امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

صنایع بسته بندی خاور وکیوم در زمینه بسته بندی وکیوم فرمینگ فعالیت دارد، برای مشاوره و سفارش بسته بندی با ما تماس بگیرید.

نتیجه گیری

همانطور که متوجه شدید، بسته بندی در میزان فروش محصول نقش مهمی دارد و سبب حفاظت از آن و همچنین تمایز آن با سایر محصولات مشابه می‌شود. با استفاده از یک بسته بندی مناسب میتوان محصولات خود را با ظاهر خاص‌تری به بازار عرضه کرده و سبب شناخت بیشتر برند خود شد. بنابراین اگر شما هم قصد تولید محصولات خاصی را دارید، حتما به بسته بندی آن توجه زیادی داشته باشید و از بهترین روش‌های بسته بندی نظیر وکیوم فرمینگ برای آن استفاده نمایید.

سوالات متداول

1- برای بسته بندی محصولاتی مثل رم یا موس کامپیوتر چه روشی بهتر هست؟

برای بسته بندی چنین محصولاتی میتوانید از روش وکیوم فرمینگ استفاده کنید و از مزایای آن به خوبی بهره مند شوید.

2- بهترین روش بسته بندی کدام مورد است؟

روش‌های بسته بندی بسیار متنوع هستند و افراد میتوانند بر اساس نوع محصول خود، از بهترین روش بسته بندی برای آن استفاده نمایند.

این پست چقدر برایتان مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد آرا: 5

تا الان امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

3 پاسخ

  1. بنظرم محصولات ایرانی باید بیشتر روی چاپ و رنگ بسته بندی محصولاتشون کار کنند تا از این نظر با محصولات خارجی قابل رقابت‌تر باشند.

  2. واقعا نحوه بسته بندی محصولات در فروش خیلی موثره و روی جذب مشتری یا منصرف کردن آنها از خرید تاثیر گذاره.

  3. یکی از بهترین روش‌های بسته بندی محصولات، وکیوم فرمینگه که خوشبختانه برای طیف زیادی از محصولات قابل استفاده‌ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب