هدف از بسته بندی محصولات چیست؟

هدف از بسته بندی محصولات چیست؟ تفاوت میان بسته بندی محصولات چیست؟ چرا بسته بندی محصولات حائز اهمیت است؟ و… تنها تعدادی از پرسش‌هایی هستند که هنگام خرید یک محصول یا کالا ممکن است ذهن مخاطب را به خود درگیر کنند. به همین دلیل در ادامه مطلب قصد داریم درمورد بسته بندی و اهداف بسته‌بندی محصولات بیشتر توضیح دهیم.

بسته بندی چیست؟

بسته بندی به فرایند طراحی، تولید و ارزیابی پوششی گفته می‌شود که محصول را احاطه می‌کند. بسته‌بندی می‌تواند شامل مواد مختلفی مانند کاغذ، پلاستیک، فلز، شیشه یا ترکیبی از این مواد باشد.

همچنین بسته‌بندی یک بخش مهم از روند تولید و توزیع محصولات محسوب شده، آنها را از آسیب محافظت نموده، اطلاعات محصول را به مصرف‌کنندگان ارائه می‌دهد و به فروش بیشتر محصولات کمک می‌کند.

از طرفی در دنیای مدرن، بسته‌ بندی نقش مهم‌تری از گذشته ایفا می‌کند. با افزایش رقابت در بازار، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان باید از بسته‌بندی‌های متنوع و به‌روز برای متمایزکردن محصولات خود از رقبا استفاده کنند. همچنین تکنولوژی‌های جدید بسته‌بندی درحال‌توسعه هستند می‌توانند به تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان در دستیابی به اهداف بسته‌بندی خود کمک کنند. برخی از این فناوری‌ها عبارت‌اند از:

  • بسته‌بندی هوشمند: بسته‌بندی هوشمند می‌تواند داده‌هایی را در مورد محصول، مانند دما، رطوبت و موقعیت مکانی، جمع‌آوری و ارسال کند. این داده‌ها می‌توانند برای بهبود کیفیت محصول، افزایش ایمنی محصول و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل استفاده شوند.
  • بسته بندی قابل‌بازیافت: بسته‌بندی قابل‌بازیافت می‌تواند به کاهش زباله و حفاظت از محیط‌زیست کمک کند.
  • بسته بندی قابل‌تجزیه زیستی: بسته بندی قابل‌تجزیه زیستی می‌تواند در طبیعت تجزیه شده و در کاهش آلودگی محیط‌زیست، مؤثر واقع شود.

 

بسته بندی چیست؟

هدف از بسته بندی محصولات چیست؟

هر بسته بندی باتوجه‌به محصول و کالایی که دربرگرفته و مجموعه تولیدکننده آن، پیرو اهداف مشخصی طراحی و تولید شده است که در ادامه به توضیح تعدادی از این اهداف خواهیم پرداخت:

  • محافظت از محصول

هدف اولیه بسته بندی، محافظت از محتویات آن در برابر هر گونه آسیب از جمله رطوبت، نور، گرما و سایر عوامل خارجی است که ممکن است در حین حمل‌ونقل، جابه‌جایی و نگهداری اتفاق بیفتد. همچنین بسته بندی، محصول را در طول زنجیره لجستیک از سازنده تا کاربر نهایی دست‌نخورده نگه می‌دارد. در مجموع، هدف بسته بندی محافظت است، اما بین بسته بندی هوشمند و خوش طراحی و بسته بندی بدون طراحی مناسب تفاوت وجود دارد.

  • انتقال اطلاعات محصول

بسته‌بندی‌ها باید شامل اطلاعات کاملی از محصول اعم از تاریخ تولید، انقضا و مواد تشکیل‌دهنده، روش‌های استفاده، نکات ایمنی و همچنین شرایط نگهداری محصول باشند و مصرف‌کنندگان تنها با مطالعه بسته‌بندی محصولات بتوانند به این موارد مهم پی ببرند.

  • جذب مشتری

بسته بندی بخش مهمی از برند و بازاریابی محصول را به خود اختصاص می‌دهد. یک بسته‌بندی منحصربه‌فرد می‌تواند جذابیت محصول را افزایش داده و در نتیجه بر تمایل به خرید محصول تأثیر بگذارد. حتی می‌توان گفت بسته بندی به‌اندازه خود محصول مهم است. هدف آن متمایزشدن از سایر رقبا، افزایش فروش، ارائه اطلاعات مرتبط در مورد محصول و افزایش علاقه است. دو سوم مردم می‌گویند که بسته بندی بر تصمیمات خرید آنها تأثیر دارد. یک بسته‌بندی همچنین می‌تواند داستان کاملی را در مورد تجارت پشت محصول و تأثیرات زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی محصول بیان کند. این ابزاری برای انتقال ارزش‌های شرکت و مزایای بزرگی است که محصول برای مصرف‌کننده به ارمغان می‌آورد.

 

جذب مشتری

  • قابلیت استفاده مجدد از بسته بندی

مصرف‌کنندگان و مشتریان معمولاً مجذوب کالاهایی می‌شوند که بسته‌بندی‌های کاربردی و کم‌جا دارند. برخی از بسته‌بندی‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که پس از استفاده از محصول و کالای درون آن امکان استفاده مجدد از بسته‌بندی به‌صورت مجزا و برای کاربردهای گوناگون نیز وجود دارد.

حتی می‌توان گفت روند امروزی در قابلیت استفاده بسته‌بندی، تغییر جهت از فرهنگ یکبار مصرف به خرید محصولات به‌صورت عمده، در بسته‌بندی‌های قابل‌استفاده مجدد و ظروف شخصی مانند قبل از دهه 1960 است.

  • پایداری

اکثر مصرف‌کنندگان قبل از تصمیم‌گیری برای خرید، به ردپای کربن، قابلیت استفاده مجدد و بازیافت مواد بسته‌بندی توجه می‌کنند. در واقع میزان رفاقت بسته‌بندی با محیط‌زیست، تأثیر مثبت مشخصی بر حجم فروش دارد و برچسب روی بسته‌بندی محصولات به طور کامل، گویای میزان تجدیدپذیری یا تجزیه‌پذیری آنها است و مصرف‌کنندگان اطلاعات کاملی در این زمینه پیدا خواهند کرد.

 

پایداری

سخن پایانی

یک بسته بندی خوب، پیرو اهداف مشخصی طراحی و تولید می‌شود، به‌خوبی از محتویات خود محافظت نموده و اطلاعات کاملی از محصول را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. همچنین از ویژگی‌های بازیافت و تجزیه‌پذیری نیز برخوردار است.

 

این پست چقدر برایتان مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب