بسته بندی بلیستر یا حبابی (وکیوم فرمینگ)

به وبسایت وکیوم فرمینگ خاور وکیوم خوش آمدید. در این مقاله قصد داریم به بسته بندی بلیستر یا حبابی بپردازیم و کاربرد، نحوه تولید، متریال و مزایای آن را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

بسته بندی حبابی یا بلیستر شامل چندین نوع بسته بندی با فرایند وکیوم فرمینگ(شکل دهی گرم با خلا) و شکل دهی سرد است که برای کالاهای مصرفی کوچک، غذاها و داروها مورد استفاده قرار می گیرد.

بسته بندی وکیوم بلیستر بصورت یک محفظه حبابی یا کپسولیِ شفاف است که با فرایند وکیوم فرمینگ و شکل دهی حرارتی ساخته می شود. و معمولا طرف دیگر محفظه با مقوا ، پلاستیک یا فویل آلومینیومی پوشانده می شود، که از محصول محفاظت کند. برخی بسته بندی های بلیستر یا حبابی نیز بصورت صدفی یا تاشو می باشند.

بسته بندی بلیستر برای حافظت از محصول در برابر عوامل خارجی مثل رطوبت و آلودگی برای مدت طولانی مفید می باشد. بسته بندی حبابیِ مات نیز از محصولات حساس به نور در برابر اشعه فرابنفش محافظت می کند.

فواید بسته بندی بلیستر

فواید بسته بندی بلیستر

بسته بندی کردن محصول با استفاده از روش بلیستر یا حبابی، مزایا و فواید زیادی دارد. با این که بنا به دلایل مختلفی از این روش برای بسته بندی استفاده می‌گردد، اما بیشترین اهمیت روکش‌های بلیستر یا حبابی به خاطر این است که دیگر هوا در داخل بسته وجود نداشته و مشکلی برای آن ایجاد نخواهد شد. زمانی که از بسته بندی بلیستر استفاده می‌شود، محیط داخل بسته کاملا بدون هوا و همچون خلا شده و هوایی در آن جریان نخواهد داشت. به این صورت که نه هوای بیرونی به جسم داخل بسته بندی وارد شده و نه هوای داخلی بسته به محیط خارجی راه پیدا می‌کند. در واقع در بسته بندی بلیستر، محصول داخل آن به خوبی مهر و موم شده و از نفوذ هوا در امان می‌ماند. این مهمترین فایده بسته بندی به صورت بلیستر و حبابی است. زمانی که هیچ هوایی به داخل راه پیدا نکند، محصول از تنش‌های محیطی در امان مانده و همواره تازگی و طراوت خود را حفظ می‌کند.

کاربرد

بسته بندی حبابی یا بلیستر برای بسته بندی محصولاتی مانند لوازم آرایشی-بهداشتی، اسباب بازی، لوازم الکترونیکی، آبزارآلات، شیرینی وشکلات، دارو و غیره استفاده می شود.

بسیاری از ماشین آلات و دستگاه های بسته بندی بلیستر از گرما، فشار قالب و مکش هوا برای شکل دهی به ورق پلاستیکی استفاده می کنند.

در سال های اخیر شکل دهی سرد نیز پیشرفت چمشگیری داشته، بطوری که در سریعترین زمان و کمترین مواد در هر زاویه و عمقی امکان شکل دهی وجود دارد.

در اینجا مقصود از شکل دهی سرد ، شکل دهی به فویل های آلومینومی است که برای بسته بندی قرص ها و داروهایی خاص استفاده می شود. مزیت اصلی بسته بندی بلیستر با پلاستیک، در مقایسه با آلومینیوم، میزان شفافیت آن و قابل مشاهده بودن محصول است.

بسته بندی کالاهای مصرفی

یکی از موارد بسته بندی حبابی یا بلیستر به اصطلاح بسته بندی وکیوم کارتی نامیده می شود، که در آن کالاهایی مثل اسباب بازی، ابزارآلات و وسایل الکتریکی و وسایل الکترونیکی بین پوسته پلاستیکیِ (پی وی سی) شکل داده شده و یک ورق مقوایی که معمولا چاپ شده می باشد، قرار می گیرند.

در این نوع بسته بندی پوسته پلاستیکی به گونه ای طراحی و تولید می شود که محصول را کاملا در بر بگیرد و از آن محافظت کند. این پوسته شفاف می باشد بطوری که خریدار می تواند درون بسته بندی و محصول را بصورت بصری مشاهده و بررسی کند.

بسته بندی بلیستر(بصورت کارتی)
بسته بندی بلیستر(بصورت کارتی)

گاهی در این نوع بسته بندی پوسته پلاستیکی با چسب بلیستر به مقوا چسبانده می شود و گاهی نیز پوسته پلاستیکی طوری طراحی و تولید می شود که مقوا داخل پوسته و زیر محصول قرار می گیرد و سپس با حرارت و پرس پوسته به مقوا چسبانده میشود.

در برخی بسته بندی ها نیز پوسته یا قطعه وکیومی طوری طراحی میشود که مقوا داخل آن قرار بگیرد و سپس با دوخت حرارتی هایفرکانس دور پوسته را به هم میچسبانند.

و همچنین بعضی بسته بندی های کارتی نیز بصورت کشویی یا سه طرف خم طراحی می‌شوند تا کارت مقوایی بصورت کشویی درون آن قرار بگیرد.

در این نوع بسته بندی برای برخی از محصولات مانند لوازم الکترونیکی و ابزارآلات، بالای بسته بندی را سوراخ می کنند، تا در فروشگاه ها امکان آویزان کردن وجود داشته باشد.

بسته بندی تاشو یا صدفی

بسته ‌بندی وکیوم تاشو یا صدفی نوعی بسته ‌بندی است که از یک ظرف یک تکه با حالت لولادار برای نگهداری محصولات مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

ظرف صدفی که همانند ساختار بدنی صدف دریایی است از دو تکه درب و بدنه بهم چسبیده تشکیل شده ‌است. جنس ظرف‌های صدفی عموما از پلاستیک و بصورت شفاف می باشد.

بسته بندی حبابی (صدفی یا تاشو)
بسته بندی حبابی (صدفی یا تاشو)

بسته بندی صدفی یا تاشو دو نوع می باشد، در یکی درب به بدنه چفت می شود که به راحتی قابل باز شدن است و در دیگری درب به بدنه با حرارت و فشار چسبیده می شود. برای باز کردن درب نوع دوم باید از قیچی یا چاقو استفاده کرد.

بسته بندی تاشو نوع چفت شو عموما برای بسته بندی میوه و خشکبار استفاده میشود.

بسته بندی دارو

بسته بندی حبابی معمولا برای بسته بندی قرص های دارویی، کپسول ها و آبنبات های ضد سرماخوردگی استفاده می شود.

یک طرف این بسته بندی با فرایند وکیوم فرمینگ تولید می شود و طرف دیگر آن با فویل آلومینیومی مهر و موم می شود تا عمر فروشگاهی محصول افزایش یابد و در برابر آلودگی و رطوبت حفظ شود. فویل های آلومینیومی به راحتی با فشار انگشت شست باز می شوند.

بسته بندی حبابی دارو
بسته بندی حبابی دارو

مزیت اصلی بسته بندی حبابی داروها نسبت به روش های دیگر، تضمین سالم ماندن و طول عمر محصول و بسته بندی است. مزیت دیگر آن امکان چاپ روی قرص هایی است که دوز متفاوتی دارند و نیاز به زمان بندی برای مصرف دارند، به این صورت مصرف کننده می تواند در طی چند هفته دارو را مصرف می کند.

اهمیت بلیستر دارو

برای بسته بندی داروها میتوان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. حتی برخی از روش‌ها نسبت به روش بلیستر دارو، راحت‌تر و ساده‌تر هستند. اما دلایلی وجود دارد که شرکت‌های داروسازی روش بلیستر دارو را به برخی از روش‌ها ترجیح می‌دهند. در بسته بندی بلیستر دارو، طراحی به صورتی انجام می‌شود که کاملا متناسب با نیاز شرکت‌های داروسازی باشد. همچنین در انتهای خط بلیسترینگ، امکان قرار دادن دستگاه چاپ وجود دارد و اطلاعات دارو را میتوان به طور کامل روی آن چاپ کرد. برای همین است که بلیستر دارو، یکی از بهترین و مناسبترین روش‌ها برای بسته بندی کردن انواع دارو و قرص است. علاوه بر این، این روش از نظر بهداشتی در سطح خوبی قرار دارد و هیچ دستی در انجام آن دخیل نمی‌باشد. برای همین نگرانی در رابطه با دخالت دست و افت سطح بهداشت در بلیستر دارو بسیار پایین و نزدیک به صفر است.

دستگاه بلیسترینگ دارو

دستگاه بلیسترینگ دارو

 

دستگاه بلیسترینگ، به دستگاه ترموفرمینگ شباهت زیادی دارد و مکانیزم عملکردی آنها به هم شبیه است. با این حال میتوان گفت بلیستر دارو به دو روش زیر قابل انجام است:

  • بلیستر دارو گرم: در این روش از اعمال حرارت برای نرم کردن مواد اولیه استفاده می‌شود. پس از آن با ایجاد مکش یا فشار، ماده اولیه همچون قالب دستگاه تغییر پیدا می‌کند. این روش بلیسترینگ دارو بسیار راحت است و همانطور که ملاحظه می‌کنید به ترموفرمینگ شباهت زیادی دارد.
  • بلیستر دارو سرد: در بلیستر دارو سرد، خبری از حرارت نیست. در واقع همانطور که از نام آن مشخص است، این روش تنها با استفاده از تحت تاثیر قرار دادن فشار صورت می‌گیرد و بدون گرما و حرارت است. در روش بلیستر دارو سرد، از چسب و مواد نگهدارنده استفاده می‌شود. مواد اولیه در آن تحت تاثیر فشار قرار می‌گیرند تا به شکل مورد نظر تغییر پیدا کنند. عدم استفاده از حرارت در این روش باعث شده تا دستگاه‌های بلیسترینگ دارو سرد، به عنوان دستگاه‌های بهینه شناخته شوند. با این حال باید توجه شود که کار با این دستگاه‌ها نسبت به دستگاه ترموفرمینگ سخت‌تر است.

 

سینی های تاشو پزشکی

سینی های پزشکی اغلب در دندان پزشکی و بیمارستان ها کاربرد دارند و با فرایند وکیوم فرمینگ تولید می شوند.

این سینی ها از یک ورق پلاستیکی ضخیم ساخته می شوند. این سینی ها برای استریل کردن وسایل پزشکی در بیمارستان مناسب است و با بسته بندی دارویی تفاوت دارد.

برای تولید سینی های پزشکی از مواد اولیه بهداشتی و مورد تایید سازمان غذا و دارو استفاده می‌شود.

سینی های پزشکی
سینی های پزشکی

نحوه تولید

شکل دهی حرارتی (وکیوم فرمینگ)

در این فرایند ابتدا بر اساس محصول مورد نظر قالبی طراحی و ساخته می شود.

بعد قالب در دستگاه قرار می گیرد و سپس ورق پلاستیکی توسط هیتر حرارت داده می شود در مرحله بعد ورق گرمانرم شده روی قالب می نشیند و با مکش منفی هوا، هوای بین قالب و ورق تخلیه میشود تا ورق شکل قالب را به خود بگیرد.

در پایان ورق توسط پیستوله های پاشش آب و باد خنک میشود و سپس عملیات فوت انجام می شود تا ورق از قالب جدا شود.

شکل دهی سرد

در شکل دهی سرد نیز ابتدا بر اساس محصول قالبی دو حالته طراحی و ساخته می شود. در این فرایند بجای پلاستیک از فویل آلومینیومی استفاده می شود. طوری که فویل آلومینیومی با فشار قالبها شکل قالب را به خود می گیرد.

قالب در این فرایند باید بصورت نر و ماده باشد که به خوبی عمل شکل دهی را انجام دهد.

مزیت اصلی این فرایند افزایش طول عمر محصول و ایجاد مانع کامل برای آب و اکسیژن است. و معایب آن نیز عبارتند از سرعت کم در تولید، عدم شفافیت بسته بندی و محدودیت در شکل دهی (امکان شکل دهی به فویل آلومینیوم با زاویه 90 درجه وجود ندارد).

جنس مواد و متریال

در بسته بندی بلیستر از مواد زیر برای تولید می توان استفاده نمود:

مواد پلاستیکی :
PVC – PVDC – PCTFE – COC – HP – HIPS

مواد آلومینیومی :
فویل آلومینیومی برای شکل دهی سرد و برای مهر و موم کردن بسته های دارویی

مزایای بسته بندی بلیستر یا حبابی

صرفه جویی در هزینه

بسته بندی حبابی یا بلیستر یک روش مقرون بصرفه برای بسته بندی و نمایش محصول است. و با توجه به طراحی و مواد مورد استفاده، از بسته بندی های دیگر مقرون به صرفه تر است.

انواع مختلفی از بسته بندی بلیستر وجود دارد مانند کارتی، تاشو، کشویی، مهر و موم کامل و تعاملی. هر یک از این بسته بندی‌ها ویژگیهای خاص خود را دارا می باشند.

تبلیغات

طیف گسترده ای از رنگ ها و طرح ها وجود دارد که تولید کنندگان و خرده فروشان می توانند از آن ها در بسته بندی بلیستر استفاده کنند تا در فروشگاه ها نظر خریداران را جلب کنند.

بسته بندی بلیستر به تولیدکنندگان اجازه می دهد تا محصول خود را با بسته بندی خاصی به مشتریان ارئه دهند و به این صورت نام تجاری خود را در بازار جا بیاندازند و وفاداری مشتریان را افزایش دهند.

در این بسته بندی امکان استفاده از کارت مقوایی چاپ شده نیز وجود دارد و همین یک فضای تبلیغاتی مناسبی به بسته بندی می‌دهد.

امروزه امکان چاپ روی ورق های پلاستیکی وکیوم نیز میسر شده و میتوان روی ورق ها چاپ انجام داد و سپس شکلدهی کرد. این عملیات فرایند خاص خود را دارد و نیازمند تخصص ویژه ای است.

شفافیت در نمایش محصول

بسته بندی حبابی یا بلیستر به خریداران کمک می کند تا محصول مورد نظرشان را به خوبی مشاهده و بررسی کنند و سپس اقدام به خرید کنند.

بیش از نیمی از خریداران معتقدند که بهتر است هنگام خرید محصول را مشاهده و سپس خرید کنند. بنابراین بسته بندی حبابی برای این منظور بسیار مناسب است.

 

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید و برایتان سودمند باشد. لطفا نظر خودتان در قسمت دیدگاه برای ما بنویسید. در صورت تمایل این مقاله را به اشتراک بگذارید.

وکیوم فرمینگ خاور وکیوم

صنایع وکیوم فرمینگ خاور وکیوم با بیش از 20 سال سابقه در زمینه بسته بندی های وکیومی خدمات ارائه مینماید، در صورتی که نیازمند بسته بندی برای محصول خود هستید ما میتوانیم در این راه مشاوره مناسبی به شما ارائه دهیم تا محصولاتان به خوبی به بازار عرضه کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر با تماس بگیرید.

این پست چقدر برایتان مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.7 / 5. تعداد آرا: 6

تا الان امتیازی ثبت نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب